اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. بدون شک، ماه هاست که در انتظار تولد نوزاد خود بوده اید و دائم به این که او چه شکلی است و یا چگونه باید از او مراقبت کنید فکر کرده اید. حال اگر او اولین فرزندتان باشد، مسلما شما چیز زیادی در مورد مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده نمی دانید. بخصوص بعد از زایمان و در زمان ترخیص از بیمارستان سوالات تان در مورد نگهداری نوزاد بیشتر می شود. از همین رو ما در کارینو کیدز در کنار آموزش های مربوط به خرید سیسمونی ،مقاله هایی را  را گردآوری کرده ایم تا در حد توان به سوالات معمول شما در زمینه نگهداری نوزاد پاسخ دهیم. تمامی موارد از جمله خواب نوزاد، گریه، شیردهی در هفته های اول تولد نوزاد در ادامه بیان شده است.

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

نگهداری و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. در این مقاله مراقبت های اساسی نوزاد شما را در روزهای اولیه تولد بررسی می کنیم.

راهنمای خواب نوزادان

اولین مسئله ای که در باره مراقبت از نوزاد تازه متولد شده به آن می پردازیم خواب نوزاد است. خوب است بدانید، نوزاد شما هیچ تصوری از شب و روز ندارد بنابراین انتظار اینکه او شب بخوابد و روز بیدار باشد معنایی ندارد.

برخی از نوزادان تازه متولد شده خواب بیشتری نسبت به دیگران دارند و در طول ۲۴ ساعت ممکن است تا ۲۰ ساعت بخوابند، برخی دیگر بسیار کمتر می خوابند اما این دوره های بیداری در هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین طبیعی است که نوزادان تازه متولد شده، در طول شبانه روز بخوابد و در طول روز فقط ۳ تا ۴ ساعت بیدار باشد. یک دلیل این است که برای نوزادان تازه متولد شده شب و روز یکسان است. البته بعد از گذشت چند هفته از تولد، اگر نوزاد در طول روز بیشتر از شب بخوابد. کارشناسان پیشنهاد می کنند نوزاد خود را هر زمان که چرتهای روز بیش از دو ساعت شد، او را بیدار کنید.

بیاد داشته باشید، نوزاد تازه متولد شده خود را بدون اسباب بازی، پتو یا ملافه های گشاد به پشت بخوابانید.

روال عادی قبل از خواب نوزاد ممکن است شامل تعویض پوشک نوزاد، قنداق کردن او، تغذیه او، لالایی خواندن برای او باشد.

چنانچه در شب نوزاد گرسنه نیست و پوشکش تعویض شده است، اجازه دهید چند دقیقه در شب  دست و پا بزند، و خودش بخواب برود. لازم نیست دائماً او را تکان دهید یا نگه دارید. متخصص اطفال توصیه می کند به آنها اجازه دهید و ببینند آیا می توانند به طور طبیعی خودشان بخواب روند.

همچنین جهت کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کارشناسان می گویند در شش ماه اول نوزاد شما باید چه در شب و چه در روز در یک اتاق با شما بخوابد. اما به والدین توصیه می کنند که به دلیل خطر خفگی در کنار نوزادان خود نخوابند.

برای اطلاعات بیشتر در این باره  می توانید مقاله خواباندن نوزاد را مطالعه کنید.

مشاهده لوازم خواب نوزاد

سرویس خواب نوزاد و کودک
سرویس خواب نوزاد و کودک

10 محصولات

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش از پوشک گرفتن کودک

کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

مرگ ناگهانی نوزاد SIDS نادر است، بنابراین اجازه ندهید که این مورد لذت بردن از وجود نوزاد چند ماه را برایتان متوقف کند. اما اقدامات احتیاطی ساده ای برای مراقبت از نوزاد و  کاهش خطرات وجود دارد:

  •  قرار دادن کودک به پشت برای خوابیدن، در یک تختخواب در اتاق خواب شما برای ۶ ماه اول یکی از راه های کاهش مرگ ناگهانی نوزاد است.
  •  عدم استعمال سیگار در دوران بارداری یا شیردهی و همچنین اجازه ندهید پس از تولد نوزادتان کسی در خانه شما سیگار بکشد.
  • پتو را از شانه‌ی نوزاد بالاتر نیاورید و سر او را بدون روکش نگه دارید.
  • تختخواب را از رادیاتور دور و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  •  از یک تشک کاملاً محکم استفاده کنید و از لحاف و بالش استفاده نکنید.
  • اگر بیش از حد خسته هستید، یا هر نوع دارویی مصرف کرده اید، یا اگر شما یا همسرتان سیگار می کشید یا کودک شما نارس است، تختخواب را با نوزاد خود مشترک نکنید.
  •  هرگز با کودک روی مبل یا صندلی راحتی نخوابید.

برخورد با گریه نوزاد

گریه یکی از راه های ارتباط نوزاد با شماست. گریه‌های او راهی است که به شما می گوید خسته است یا در موقعیت راحتی نیست یا ممکن است به شما بفهماند که گرسنه است. اینگونه شما به سرعت خواهید فهمید که چرا او گریه می کند و چگونه بهتر است او را آرام کنید.

در زمان گریه نوزاد مهمترین کار این است که، خونسردی خود را حفظ کنید! اگر تنش داشته باشید، نوزاد شما بیشتر گریه خواهد کرد.

در قدم اول، علت های احتمالی گریه او را بررسی کنید:

که آیا پوشک نوزاد کثیف است، آیا بدن او خیلی گرم یا سرد است، یا اینکه پوشک یا لباسش به بدن او فشار وارد می کند.

سپس برای آرام کردن او، با پیچاندن پتو دور نوزاد در حالی که دستانش را درون آن قرار داده اید محیطی شبیه به رحم ایجاد کنید. سپس او را به راحتی روی پهلوی چپ یا شکم خود نگه دارید و در حالی که با صداهای بلند برایش لالایی می خوانید، او را آرام آرام تکان دهید.

برخی از نوزادان به طور طبیعی زیاد گریه می کنند، برخی بسیار کم. در این میان اگر نگران گریه های مداوم نوزاد خود هستید، یا اینکه به بیماری او شک دارید، بهتر است با یک متخصص نوزاد، ویزیتور بهداشت یا پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله علت گریه های نوزاد را مطالعه کنید.

تعویض پوشک نوزاد

نوزادان نیاز به تعویض مکرر پوشک دارند. آنها را برای مدت طولانی در پوشک مرطوب یا کثیف بحال خود رها نکنید زیرا ممکن است پوست و گره های پوستی آنها را زخم شده و منجر به بثورات پوشک شود. کودک شما احتمالاً در هفته های اول شش تا هشت پوشک در روز پیدا می کند.

با استفاده از دستمال مرطوب مخصوص نوزاد یا پارچه پنبه ایی و آب گرم، ناحیه پوشک را تمیز کنید. همیشه دختران را از جلو به عقب تمیز کنید تا از ورود میکروب به واژن جلوگیری شود.

پسران باید در اطراف بیضه ها و آلت تناسلی تمیز شوند، اما هرگز نباید پوست ختنه گاه را عقب بکشید. پس از تمیز شدن محل، نوزاد شما برای پوشک تمیز آماده می شود.

محتوای اولین پوشک نوزاد شما ممکن است کمی تعجب آور باشد زیرا اولین مدفوع او چسبناک و به رنگ سبز مایل به سیاه است و مکونیوم نامیده می شود. که نتیجه هضم مایعات آمنیوتیک، لانگو،  مخاط و صفرا توسط نوزاد شما است. پس از تغذیه با شیر، رنگ و قوام مدفوع تغییر می کند. در صورت شیردهی مدفوع وی به نارنجی مایل به زرد تغییر می کند یا اگر شیر مادر را تغذیه می کنید قهوه ای کم رنگ است. اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه کند، احتمالاً روزانه یک تا دوبار مدفوع دارد. که ضخیم تر و به رنگ زرد / برنز خواهند بود. تا زمانی که کودک شما علائم اسهال نداشته باشد، تغییرات در رنگ، قوام و تعداد دفعات طبیعی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برای نوزادمان کدام اسباب بازی را بخریم؟

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله شستن و تعویض پوشک نوزاد  را مطالعه کنید.

مشاهده لوازم تعویض نوزاد

حمام کردن نوزاد

برای شستن نوزاد قبل از افتادن بند ناف او – که معمولاً ۵ تا ۱۵ روز پس از تولد اتفاق می افتد – می توانید با یک حوله نرم و آب گرم او را تمیز کنید. برای انجام این کار، ابتدا صورت او را با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید. سپس بقیه بدن را به آرامی پاک کنید. بعد از حمام، از مرطوب کننده های مخصوص نوزاد برای جلوگیری از خشکی پوست او استفاده کنید.

در نظر داشته باشید، به محض اینکه بند ناف نوزاد شما افتاد، می توانید او را در وان حمام یا لگن پلاستیکی کاملا بشویید. قبل از شروع حمام، اطمینان حاصل کنید که هر آنچه را که نیاز دارید از جمله صابون کودک یا شامپو، و یک حوله خشک را بهمراه داشته باشید. (اگر بعد از قرار دادن کودک در حمام نیاز به تهیه چیزی دارید، کودک خود را با خود بیاورید – هرگز کودک را در حمام بدون مراقبت رها نکنید زیرا ممکن است غرق شود)

همانطور که گفته شد، نوزاد تازه متولد شده در روزهای اول نیازی به استحمام ندارد. بهتر است به جای آن صورت، گردن، دست ها و کشاله ران نوزاد را تمیز کنید. اساساً، در هر جایی که کثیف می شود. البته برای اینکار زمانی را انتخاب کنید که نوزاد شما بیدار باشد. همچنین از گرم بودن اتاق اطمینان حاصل کنید و همه چیز را از قبل آماده کنید. صورت و گردن نوزاد خود را با آب جوشیده و خنک شده بشویید، برای هر چشم، اطراف بینی، دهان و چین های گردن او بصورت جداگانه از پنبه استفاده کنید.

بیاد داشته باشید، استحمام بیش از حد می تواند منجر به خشکی پوست یا اگزما شود، یک بیماری پوستی که با قرمز، خارش پوست و بثورات همراه است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله حمام کردن نوزاد را مطالعه کنید.

شیردهی:

متخصصان شیردهی را حداقل برای شش ماه توصیه می کند. برای تغذیه نوزاد چه از شیر مادر استفاده کنید و چه از شیر خشک، مرتباً – هر یک تا سه ساعت یکبار –  به نوزاد خود شیر دهید.

در ابتدای امر ممکن است به نظر برسد که نوزادتان دائما در حال تغذیه است، اما به تدریج شما و نوزادتان به یک الگوی تغذیه ایی دست میابید.

اگر مادری شیرده است متخصصان توصیه می کنند این کار را حداقل به مدت شش ماه انجام دهند. بدن او معمولاً ظرف سه روز پس از تولد شروع به تولید شیر مادر می کند. قبل از آن، سینه های او مایعی غلیظ و زرد پر از مواد مغذی به نام آغوز تولید می کند.

نحوه شیردهی در دو هفته اول زندگی

مهم نیست که نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می کند یا از شیر خشک استفاده می کنید، نوزادان باید هر یک تا سه ساعت یکبار تغذیه شوند، به طوری که آنها در ۲۴ ساعت هشت تا ۱۲ بار غذا می خورند. وعده های غذایی مکرر به نوزادان کمک می کند وزن خود را که ممکن است بعد از تولد از دست داده باشند، دوباره بدست آورند.

به شما توصیه می کنیم؛ حداقل هشت لیوان مایعات در روز بنوشید. بسته به سن، متابولیسم و سطح فعالیت شما، کالری مورد نیاز شما احتمالاً ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ روزانه خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش از شیر گرفتن کودک در 10 قدم

خبر خوب: مادران شیرده ماهانه وزن کم کنند حتی با کالری اضافه شده.

مراقبت از سر تا پای نوزاد

این نکات ساده و توصیه شده توسط پزشک را مد نظر قرار دهید:

۱-  صورت نوزاد

دیدن نوزاد تازه متولد شده با صورت قرمز و لکه دار ناراحت کننده است، اما آکنه نوزاد یک بیماری شایع و بی ضرر است.

نکته مراقبت: صورت کودک خود را روزانه با صابون ملایم کودک بشویید.

۲-   چشم های نوزاد

بعضی از نوزادان ترشح یا پوسته زرد رنگ در چشم دارند که معمولاً به دلیل مسدود شدن مجرای اشک ایجاد می شود. این وضعیت می تواند چندین ماه طول بکشد.

نکته مراقبتی: با استفاده از یک پنبه مرطوب با آب گرم محل را پاک کنید.

۳-  پوست سر نوزاد

ممکن است پوست سر بسیاری از نوزادان پوسته پوسته ای شود که کلاهک گهواره ای نامیده می شود. به طور معمول در چند ماه اول ناپدید می شود.

نکته مراقبتی: بیش از سه بار در هفته موهای کودک خود را با یک شامپوی ملایم بشویید و با استفاده از برس سر که مانند مسواک نرم است پوست و موی او را شانه کنید.

۴-  بینی نوزاد

مجاری باریک بینی نوزادان مملو از مخاط است.

نکته مراقبتی: سوراخ های بینی را به آرامی با مکنده بینی نوزاد باز کنید. برای روان شدن مخاط، قبل از مکش محلول نمکی را با قطره چکان وارد کنید.

۵-  ناخن نوزاد

ناخن های یک نوزاد تازه متولد شده معمولاً نرم است  اما می تواند پوست حساس او را بخراشد.

نکته مراقبت: از ناخن گیر نوزاد استفاده کنید. بعد از استحمام وقتی ناخن ها نرم تر است، یا وقتی خواب است و انگشتانش شل است، ناخن هایش را کوتاه کنید.

۶- پوست نوزاد

برخی از نوزادان دچار لکه های قرمز و خارش دار به نام اگزما یا درماتیت آتوپیک می شوند – یک بیماری پوستی وراثتی.

نکته مراقبتی: مدت زمان حمام کردن را به ۱۰ دقیقه محدود کنید و از صابون ملایم و بدون عطر و آب ولرم استفاده کنید. بلافاصله پس از آن کرم پوست ضد حساسیت را استفاده کنید. به او لباس های نخی بپوشانید.

خرید سودوکرم
خرید سودوکرم

۷-  بند ناف نوزاد

بند ناف را تمیز و خشک نگه دارید. ظرف چند هفته خشک می شود و میافتد.

نکته مراقبتی: از پوشاندن ناحیه بند ناف با پوشک خودداری کنید

چگونه تشخیص دهید نوزاد شما به طور جدی بیمار است یا خیر؟

تشخیص اینکه نوزاد به طور جدی بیمار است کار دشواری است. در این مورد، مهم است که به غریزه خود اعتماد کنید. شما نوزاد خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید، بنابراین بخوبی متوجه می شوید که آیا ظاهر یا رفتار او نگران کننده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر نوزاد ۲ ماهه ۳۷ یا ۳۸ درجه سانتی گراد تب داشته باشد. زیرا تب در نوزاد تازه متولد شده می تواند نشانه عفونت جدی باشد.
  •  تغییراتی در الگوی غذایی او، مانند امتناع از غذا خوردن، را مشاهده کردید.
  • مدفوع بسیار آبکی یا مخاطی دارد.
  • بیش از حد خواب آور، بی حال یا بی پاسخ است.
  •  بیش از حد تحریک پذیر است و بیش از حد نرمال گریه می کند.
  • در هر نقطه از بدنش بثورات قرمز یا متورم دارد.
  • در قاعده بند ناف او قرمزی یا تورم دارد.
  • در صورت مشاهده علائم زردی (با وضعیتی که بیش از حد بیلی روبین، یک رنگدانه زرد ساخته شده توسط گلبول های قرمز در خون) با پزشک خود صحبت کنید. علائم بدتر شدن زردی شامل افزایش زردی پوست نوزاد شما (به ویژه روی صورت، شکم، بازوها یا پاها) یا زردی سفیدی چشم او است.
19% تخفیف
ناموجود

ملزومات مراقبتی نوزاد

تب سنج لیزری manunn

محصول ناموجود است؛ تماس بگیرید
31% تخفیف

ملزومات مراقبتی نوزاد

تب سنج دیجیتالی نوزاد چیکو بی بی

۶۸,۰۰۰ تومان

 

4.8/5 - (92 امتیاز)

‫1 نظر ارسال شده در “اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

  1. رویاکرمی زاده :

    بسیار جامع و کامل بود. من به عنوان یک مادر که تا حالا تجربه بچه داری نداشتم واقعا با خواندن این مقاله خیلی چیزها یاد گرفتم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *