بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد

زمانی که نوزادان گریه می کنند، مادران تقریباً همه کاری می کنند تا آنان را آرام کنند. این همان کاری است که طبیعتا باید انجام دهیم. چرا که یک ضرورت بیولوژیکی است و نمی توان ان را نادیده گرفت.

اما آیا نگه داشتن آنها هر وقت که گریه می کنند کار درستی است؟ آیا نگه داشتن بیش از حد نوزاد در بغل، آنها را بغلی نمی کند؟ چرا نوزادان دوست دارند بغل شوند؟ روش صحیح بغل کردن نوزاد چیست؟
در این مقاله به تمامی سوالات در مورد بغل کردن نوزاد پاسخ داده می شود.

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

ما وقتی غمگین یا ناامید هستیم، یک آغوش گرم و بزرگ می تواند بخشی از دردمان را تسکین دهد. هنگامی که خوشحال هستیم، می خواهیم با در آغوش کشیدن دیگران، شادی را تقسیم کنیم. بنابراین ما به طور شهودی می دانیم که آغوش خوب است. و بدون شک با در آغوش گرفتن احساس خوبی به ما دست می دهد.

اما علاوه بر احساس گرما و مبهم بودن، فواید دیگری نیز دارد. دلایل مهم علمی وجود دارد که باعث می شود آغوش برای شما و فرزند شما مفید باشد. یک آغوش ۲۰ ثانیه ای می تواند به فرزند شما کمک کند باهوش تر، سالم تر، شادتر، مقاوم تر و نزدیک به شما رشد کند.

اهمیت بغل کردن نوزاد

قطعا، هرگز اولین باری که نوزاد خود را در آغوش می گیرید را فراموش نمی کنید. در آغوش گرفتن آنها و احساس گرمای بدنشان تجربه فوق العاده ای است. هیچ چیز شبیه آن نیست! به نظر می رسد که این احساسات گرم به تغییرات جسمی و روحی مثبت در بدن ما نیز مرتبط هستند.

این امر به ویژه برای رشد عاطفی، شناختی و جسمی نوزاد شما مهم است. اما آیا می دانید در آغوش گرفتن نوزادتان علاوه بر احساس گرم و مبهم بودن، فواید علمی نیز دارد. در ادامه متوجه خواهید شد که چرا بغل کردن نوزاد مهم است.

1- در آغوش گرفتن نوزادان آنها را باهوش تر می کند

نوزادان برای رشد و تکامل مغز خود به تحریک حسی زیادی نیاز دارند. مطالعاتی که در مورد نوزادان در پرورشگاه هایی که به ندرت با آنان ارتباط برقرار میشد، نشان داد که نوزادان پرورشگاه دارای نقص شناختی شدیدی بودند.

اما وقتی آنها فقط به مدت ۲۰ دقیقه در روز و به مدت ۱۰ هفته در آغوش گرفته شده اند، در ارزیابی رشد مغز نمره بالاتری گرفتند.

از آنجا که نوزادان تازه متولد شده یاد می گیرند که از طریق لمس در جهان پیمایش کنند تماس فیزیکی مانند آغوش و تماس پوست با پوست برای رشد بسیار مهم است. از پنج حس ما، اولین حس، حس لامسه است که از بدو تولد تحریک می شود، بنابراین در آغوش گرفتن نوزاد، مغز او را برای رشد و نمو طبیعی فراهم می کند.

تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که بیشتر در آغوش گرفته می شوند، توان مغزشان نیز بیشتر رشد کرده است .

2- آغوش، نوزادان را سالم نگه می دارد

نوزاد برای رشد به بیش از مواد مغذی کافی نیاز دارند. وقتی نوزاد از تماس بدنی محروم شوند، بدن آنها قادر به رسیدن به مراحل رشد قابل انتظار نیست. این امر می تواند در شرایطی به نام عدم موفقیت رشد کند. اما وقتی در آغوش گرفته شوند، خیلی زود می توانند از حالت ناسالم به سالم برسند.

از منظر علمی: بغل کردن باعث ترشح اکسی توسین، هورمونی مرتبط با اعتماد، ایمنی و عشق می شود. هنگامی که این هورمون ترشح می شود هورمون های رشد خاصی را نیز در بدن تحریک می کند.

در حالی که محققان به مطالعه تأثیر پیچیده اکسی توسین بر روی بدن ادامه می دهند، به نظر می رسد روشن است که ترشح این هورمون در مغز به رشد جسمی نوزاد کمک می کند.

3- در آغوش گرفتن می تواند خشم را متوقف کند

آغوش نه تنها برای رشد مغز و رشد جسمی کودکان مفید است، بلکه به رشد عاطفی نیز کمک می کند. هیچ چیز سریعتر از آغوش گرم بزرگسالانی که آنها را دوست دارند، نمی تواند گریه آنان را آرام کند.
علاوه بر این، آغوش موثرترین راه برای پایان دادن به عصبانیت است. بسیاری از بزرگسالان نگرانند که در آغوش کشیدن کودکی که گریه می کند، باعث ایجاد عادت بد در او شود.

به گفته ایشان بعد مادر مرتبا می گوید “نوزادم بغلی شده، چکار کنم؟” اما این موضوع کاملا اشتباه است. وقتی کودک نوپایی احساس خشم و هیجان دارد، در واقع در پاسخ به چیزی در محیط اطرافش این احساس را بروز داده است.

اگر تمایل دارید در مورد علت گریه های نوزاد و راهکار آن بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

نوزادان نیز کنترل احساسات خود را از دست می دهند، دقیقاً مانند بزرگسالان. تفاوت در این است که نوزادان یاد نگرفته اند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند. این یک مرحله رشد عاطفی است و تا زمانی که کودک شما به این مرحله از رشد برسد، احساسات او هیجانی است.

در آغوش گرفتن فرزندتان در این لحظات طغیان شدید احساسی، او را آرام می کند، به او می آموزد که در زمانهای سخت برای حمایت از او در آنجا هستید و به او کمک می کند تا به آرامش برسد.

4- در آغوش گرفتن نوزادان را بیشتر مقاوم می کند

در لحظات پریشانی و استرس، آدرنالین و کورتیزول در بدن و مغز آزاد می شوند. از آنجا که نوزادان یاد نگرفته اند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند، استرس می تواند در بدن بچه ها باقی بماند و به سطوح سمی برسد.

وقتی این اتفاق می افتد، هورمون های استرس می توانند از نظر روحی و جسمی بر سلامت او تأثیر بگذارند.

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از هورمون های استرس می تواند منجر به عواقب منفی در بزرگسالی مانند افزایش خطر بیماری جسمی و همچنین افسردگی و سایر شرایط نامطلوب شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حمام کردن نوزاد

آغوش باعث ترشح اکسی توسین می شود، و در نتیجه سطح هورمون های استرس را کاهش می دهد، و از نوزاد در برابر این اثرات منفی محافظت می کند و به نوزادان در ایجاد انعطاف پذیری کمک می کند .

همچنین در آغوش گرفتن به شما کمک می کند تا با نوزادتان ارتباط بهتری برقرار کنید. می توان گفت در آغوش گرفتن فرزند، علاوه بر مزایای بغل کردن نوزاد، پیوند محکم تری نیز با شما ایجاد می کند.

آغوش اعتماد را بهبود می بخشد، ترس را کاهش می دهد و روابط را تقویت می کند. و این مزایا متقابل است. دادن و دریافت محبت جسمی هم برای شما و هم برای فرزندتان خوب است.

از اولین باری که نوزاد خود را در آغوش می گیرید، پیوند خاصی ایجاد می کنید و این پیوند اولیه باید در تمام دوران کودکی پرورش یابد.

5- آغوش به بچه ها کمک می کند تا دقیق تر رشد کنند

لمس بدن نوزاد برای رشد مغز او ضروری است. کودک خردسال برای رشد طبیعی به تحریکات حسی زیادی نیاز دارد . تماس با پوست یا لمس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن ، یکی از مهمترین تحریکات لازم برای رشد مغز سالم و بدن قوی است.

در یتیم خانه های اروپای شرقی، به ندرت نوزادان بغل یا لمس می شدند. آنها اغلب ۲۲ تا ۲۳ ساعت از روزها را در تختخواب خود می گذرانند.

از محفظه های بسته بندی شده برای تغذیه آنها استفاده می شود و مراقبت با حداقل تعامل انسانی برایشان به شکل یک روتین بود. این کودکان اغلب با مسائل زیادی از جمله اختلال رشد شناختی و رشد مهارتهای حرکتی روبرو شدند.

در تحقیقی که در مجله روانشناسی ژنتیک منتشر شده است، محققان دریافتند که نوزادانی که به مدت ۱۰ روز بیشتر از ۲۰ دقیقه به آغوش گرفته می شدند، در ارزیابی رشد بالاتر از نوزادانی بودند که بغل نشده بودند.

محققان همچنین دریافتند که تمامی انواع لمس مفید نیستند. بلکه فقط یک لمس پرورشی مانند در آغوش گرفتن آرام نوزاد می تواند نوع تحریک مثبتی را در مغز نوزاد ایجاد کند.

6- آغوش به بچه ها کمک می کند تا رشد کنند

تماس بدنی برای رشد جسمی کودک نیز ضروری است.
پزشکان دریافته اند که وقتی کودکان از تماس بدنی محروم می شوند، بدن آنها علی رغم مصرف طبیعی مواد مغذی رشد نمی کند. این شرایط عدم رشد است .
عدم رشد نوعی کمبود رشد است. سلامتی کودکانی که از عدم موفقیت در رشد رنج می برند، در صورت ایجاد لمس و آغوش، می تواند بهبود یابد.

یکی از دلایل همراهی بغل با رشد جسمی این است که باعث ترشح اکسی توسین می شود که به آن هورمون عشق نیز می گویند .این هورمون خوب تأثیرات مهمی بر بدن ما دارد. یکی از آنها تحریک رشد است.

مطالعات نشان می دهد که آغوش گرفتن می تواند بلافاصله سطح اکسی توسین را افزایش دهد. هنگامی که اکسی توسین افزایش می یابد ، چندین هورمون رشد، مانند فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) و فاکتور رشد عصب (NGF) نیز افزایش می یابند.

7- آغوش، انعطاف پذیری ایجاد می کند

در هنگام تولد، سیستم عصبی کودک به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند احساسات بزرگ را به تنهایی تنظیم کند. کودکان نوپا که احساسات شدیدی دارند ، به سختی متوقف می شوند.

در طول پریشانی ، سطح بالایی از کورتیزول در بدن و مغز آزاد می شود. این سطح سمی هورمون استرس در صورت عدم توانایی در تنظیم کودک برای مدت زمان طولانی ، بر سلامتی کودک تأثیر می گذارد ، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی.

به همین دلیل است که نباید فقط اجازه دهیم کودک دچار سانحه عاطفی شود.

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون استرس می تواند سیستم ایمنی بدن کودک را به خطر بیندازد و منجر به بیماری بیشتر شود.

استرس بیش از حد در حافظه و توانایی های استدلال کلامی در مراحل بعدی زندگی تأثیر می گذارد . همچنین هنگامی که کودک بزرگ می شود می تواند به افسردگی منجر شود.

در آغوش گرفتن یک نوزاد به آنها این امکان را می دهد که تا حدودی ببتوانند احساسات خود را کنترل کنند. این تجربه حیاتی در اوایل زندگی این است که چگونه کودک یاد می گیرد مهارت های خودتنظیمی و مقاومت را ایجاد کند.

چرا بچه ها بغلی می شوند؟

در پاسخ به علت بغلی شدن نوزادان از نظر روانشناسی می توان گفت؛ به این علت که نوزادان به مدت ۹ ماه، در رحم مادر، در یک محیط گرم و ایمن، جایی که صدای قلب مادرشان را می شنیدند، نگه داشته شده اند. پس از تولد در دنیایی با صدای بلند، سرد و کاملاً باز، قرار گرفته اند.

بنابراین مدتی طول می کشد تا آنها به محیط جدید خود عادت کنند. بعضی اوقات، یا در بسیاری از اوقات، آنها می خواهند همان احساس نزدیک، گرم و ایمنی را داشته باشند که در رحم مادر تجربه کرده اند.

دور بودن از محل امن شان، می تواند برای نوزادان تازه بدنیا آمده، باعث استرس شود. به همین دلیل رفته رفته نوزاد در آغوش گرفته می شود احساس بهتری پیدا می کند. و بعد از مدتی برایش تبدیل به عادت می شود.

بغل شدن نوزادان ۴ ماهه

تحقیقات جدید نشان می دهد، نوزادان ۴ ماهه بین آغوش پدر و مادر و یک فرد غریبه تفاوت قائل می شوند. در واقع نوزادان می توانند تفاوت بین آغوش غریبه و پدر و مادر را تشخیص دهند.
سال اول تولد نوزاد از نظر فیزیولوژیکی و عاطفی زمان مهمی برای رشد است. همچنین دوره ای است که زبان کلامی به سختی در حال ظهور است و درباره راه های برقراری ارتباط بین والدین و فرزند چیزهای زیادی ناشناخته است.
ضربان قلب نوزاد در ۴ ماهگی هنگامی که کودک، والدین یا مراقب اصلی آنها را در آغوش می گیرد، آرام می شود.

آیا می توانم بیش از حد کودک را در آغوش بگیرم؟

این که آیا هر بار که کودک گریه می کند، او را در آغوش بگیرید یکی از بحث های مهم والدین است. بعضی ها می گویند بله، کاملاً، کودک را در آغوش بگیرید! در حالی که برخی دیگر معتقدند با اینکار بچه را لوس و بغلی می کنید.

در هر صورت جواب پزشکان اطفال در این مورد این است که “اگر بغل کردن بر رشد جسمی یا ایمنی نوزاد تأثیر منفی بگذارد، می توان این کار را اشتباه در نظر گرفت.

به عنوان مثال ، اگر بیش از حد نگه داشتن و در آغوش گرفتن نوزاد امکان ورزش و رشد عضلات او را کاهش دهد، این کار یک تأثیر منفی برای او خواهد بود. همچنین بطور مداوم، برای خواب طولانی مدت هنگام نگه داشتن می تواند برای نوزاد یک خطر بحساب بیاید، زیرا برای شکل گیری ستون فقرات آنان خوابیدن صاف در یک تخت توصیه می شود.”

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دمای اتاق نوزاد باید چقدر باشد؟

همچنین تشخیص داده شده، طبق گفته مادر بزرگ ها بغل کردن زیاد از حد نوزاد در برخی موارد می تواند او را بد عادت کند. برای مثال اگر برای هر بار خوابیدن نوزاد او را در آغوش گرفته و راه بروید برخی از نوزادان با احساس امنیت و راحتی ممکن است در یادگیری نحوه خوابیدن مشکل ساز شوند.

نکاتی برای والدین در مورد چگونگی برقراری ارتباط عاطفی بهتر با نوزاد

رابطه یا پیوند عاطفی که بین والدین و نوزاد در بدو تولد و در ماه های آغازین ایجاد می شود – یک مرحله مهم در روند ایجاد رابطه با نوزاد شما است.

آغوش باعث ترشح هورمون هایی می شود که برای سلامتی مفید هستند و به تنظیم دمای بدن کمک می کنند. اکسی توسین، هورمونی که از طریق لمس آزاد می شود، و “هورمون پیوند” نامیده می شود.

نکاتی که در ادامه گفته می شود می تواند برای شروع مفید باشد بنابراین توصیه می کنیم در زمان در اغوش گرفتن نوزاد سعی کنید این نکات را رعایت کنید:

نکته شماره ۱: با نوزاد خود صحبت کنید

طی اولین ساعات و روزهای پس از تولد، زمانی که او را در اغوش گرفته اید، با او بصورت طبیعی گفتگو داشته باشید. منظور همان گفتگوی بین کودک و مادر ایجاد می شود. مطالعات تجزیه و تحلیل صدا ریتم منحصر به فرد و آهنگ آرامش بخش صدای مادر را نشان داده است.

نکته شماره ۲: به کودک خود نگاه کنید

نوزاد تازه متولد شده شما با فاصله چشمی از هشت تا ۱۰ اینچ (۲۰ تا ۲۵ سانتی متر) می تواند شما را بهترین ببیند. کودک خود را در حالت رو در رو قرار دهید.

اینجا جایی است که سر و سر کودک را تنظیم می کنید تا در یک وضعیت قرار بگیرند تا چشمان شما به هم برسند. پس از تولد یا قبل از اینکه کودک به خواب عمیق فرو رود ، از این ارتباط بصری لذت ببرید.

اگر تمایل دارید در مورد اشتباهات والدین در خواباندن نوزاد بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

شاید تعجب کنید که چگونه خیره شدن به چشمان کودک می تواند احساسات زیبا را تحریک کند.

مشاهده لوازم خواب نوزاد

استفاده از قدرت پیوند نه تنها باعث می شود کودک در محیط اطراف خود احساس امنیت بیشتری کند ، بلکه به والدین امکان لذت بردن از لذت های همراه با تولد نوزاد را می دهد.

راهنمای گام به گام نحوه بغل کردن نوزاد تازه متولد شده

مرحله ۱: دستان خود را بشویید

همیشه قبل از در آغوش گرفتن نوزاد، از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید. سیستم ایمنی کودک هنوز در حال توسعه است، بنابراین هر میکروبی که حمل می کنید ممکن است باعث بیماری او شود.

حفظ بهداشت دست برای جلوگیری از شیوع عفونت ضروری است. همچنین برای میهمانانی که می خواهند نوزاد کوچک شما را نیز نوازش کنند، محلول ضد عفونی کننده دست در نظر بگیرید. بنابراین هر بار قبل از در آغوش گرفتن نوزاد، دستان خود را تمیز کنید.

مرحله ۲: از سر و گردن او حفاظت کنید

هنگام نگه داشتن نوزاد، بسیار مهم است که همیشه دستی برای حمایت از سر و گردن داشته باشید. به هر حال، سر کودک شما هنگام تولد سنگین ترین قسمت بدن او است. توجه ویژه ای به فونتل های کودک که در قسمت نرم بالای سر آنها است، داشته باشید.

نوزادان تازه متولد شده فاقد کنترل حیاتی عضلات گردن هستند تا بتوانند به تنهایی سر خود را نگه دارند. این مرحله مهم (داشتن کنترل خوبی روی عضلات سر و گردن) معمولاً تا نزدیک شدن به ماه چهارم زندگی رخ نمی دهد.

مرحله ۳: روش بغل کردن نوزاد را انتخاب کنید

هنگامی که می خواهید کودک خود را بلند کنید، یک دست خود را زیر سر و دست دیگر را زیر آن کمر و پایین تنه قرار دهید. سپس او را تا سطح قفسه سینه اتان بالا ببرید.
در واقع تا زمانی که از سر و گردن نوزاد حمایت می کنید، روش در آغوش گرفتن تفاوت چندانی نمی کند. بعبارت دیگر به شما بستگی دارد. در ادامه انواع روش بغل کردن که ممکن است نوزاد شما از آن لذت ببرد، را بررسی می کنیم.

برخی از این موقعیت ها برای شیردهی یا آروغ زدن نیز عالی هستند. با آزمایش موارد مختلف، تجربه کنید که چه احساسی برای هر دوی شما بهتر است.

آموزش طریقه صحیح بغل کردن نوزاد

شما می توانید موقعیت های مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید چه روشی مناسب او است.

  • نگه داشتن نوزاد بر روی شانه:

نگه داشتن نوزاد بر روی شانه برای بغل کردن نوزاد

این روش یکی از طبیعی ترین موارد نگهداری نوزاد شماست. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • در حالی که بدن کودک موازی با بدن شما است، او را تا شانه تان بلند کنید.
  • سر او را روی شانه خود بگذارید تا بتواند به پشت سر شما نگاه کند.
  • با یک دست سر و گردن او را نگه دارید، و پایین تنه را با دست دیگر.
  • این وضعیت به کودک شما امکان می دهد ضربان قلب شما را بشنود.
  • نگه داشتن نوزاد بصورت گهواره ایی:

نگهداشتن گهواره ایی نوزاد برای بغل کردن نوزاد

نگهداری گهواره ایی نوزاد، یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای نگه داشتن نوزاد تازه متولد شده در چند هفته اول زندگی است. یک روش کاملا ساده و طبیعی است.

  • در حالی که کودک شما به موازات سطح قفسه سینه اتان است، دست خود را زیر بدن نوزاد قرار دهید و از سر و گردن او حفاظت کند.
  • به آرامی سر کودک خود را در خمیدگی آرنج قرار دهید.
  • اکنون دست خود را از گردن به پایین و باسن حرکت دهید.
  • کودک خود را به نزدیک خود بیاورید و با این روش به سرعت می توانید او را بخوابید.
  • نگه داشتن نوزاد روی شکم:

نگهداشتن نوزاد روی شکم برای بغل کردن نوزاد

کودک شما مطمئناً از این مدل نگه داشتن لذت خواهد برد. در اینجا نحوه رسیدگی به نوزاد متولد شده است:

  • کودک خود را از قسمت شکم روی یکی دست هایتان به سمت پایین آرنج قرار دهید.
  • بگذارید پاهایش در دو طرف دست شما، در زاویه ای نزدیک به سطح زمین قرار گیرد.
  • دست دیگر خود را از پشت کودک قرار دهید تا احساس امنیت کند.
  • این وضعیت می تواند هنگام آروغ زدن کودک شما مفید باشد. به آرامی به پشت او ضربه بزنید تا گاز آزاد شود.
  • نگه داشتن نوزاد لگن:

بغل کردن نوزاد روی لگن

هنگامی که کودک شما کنترل کاملی بر روی سر و گردن خود پیدا کرد، می توانید او را روی لگن خودش در آغوش بگیرید. بنابراین، وقتی کودک شما سه ماهگی را رد کرد، این موقعیت را امتحان کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • کودک خود را بغل کرده و او را وادار به نشستن روی استخوان های ران کنید.
  • باید بازوی خود را به دور کمر او بپیچید.
  • اینگونه نوزاد شما قادر خواهد بود به راحتی به چیزهای اطراف خود نگاه کند.
  • نگه داشتن رو در رو:

بغل کردن نوزاد به صورت فیس تو فیس

این وضعیت به شما امکان می دهد با کودک خود تعامل داشته باشید.

  • با یک دست از سر و گردن کودک خود حمایت کنید.
  • با دست دیگر از پایین تنه او حمایت کنید.
  • اکنون کودک را درست در زیر سینه رو به روی خود بگیرید.
  • از لبخند زدن و تعامل با او لذت ببرید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
برای نوزادمان کدام اسباب بازی را بخریم؟

ویدیوی آموزش بغل کردن نوزاد به شکل صحیح

از قدیم گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن. هرچقدر هم که برایتان از نحوه صحیح بغل کردن نوزاد بگوییم، باز هم هیچ چیز مثل دیدن آن نمی‌شود. به همین دلیل، ویدیوی روش صحیح بغل کردن نوزاد را در این بخش، برای شما آورده‌ایم:

https://www.youtube.com/watch?v=7yL9pnDP6jY

نکات مهم در هنگام بغل کردن نوزادان

در حالی که کودک کوچک خود را در آغوش گرفته اید به روحیه او توجه کنید. اگر گریه می کند یا کلافه و تحریک شده است، موقعیت خود را تغییر دهید تا راحت باشد. این نکات به شما کمک می کند تا از ناراحتی کودک جلوگیری کنید:

  • سر کودک باید همیشه آزاد باشد تا بتواند برای نفس کشیدن برگردد.
  • هنگام در آغوش گرفتن کودک اطمینان حاصل کنید که تماس پوستی با پوست بدن او دارید. این یک روش عالی برای گرم نگه داشتن او است.
  • اگر از نگه داشتن کودک عصبی هستید، می توانید حالت نشسته را انتخاب کنید. اگر قدرت کافی برای تحمل وزن کودک را ندارید، این وضعیت نیز مناسب شما نیز است.
  • اگر کودک را برای مدت طولانی تری در آغوش دارید، سعی کنید از بالش نگهدارنده نوزاد کمک بگیرید. مخصوصا در دوران شیردهی.
  • اگر می خواهید او را از خواب بیدار کنید، گونه هایش را لمس کنید یا پاهایش را به آرامی قلقلک دهید.
  • برای امنیت بیشتر از هر دو دست برای نگه داشتن کودک استفاده کنید.
  • زمانی که کودک را در آغوش می گیرید از آشپزی یا حمل نوشیدنی های گرم خودداری کنید. چاقو ، شعله های آتش و گرمای بیش از حد نیز خطرناک است و می تواند به طور تصادفی منجر به آسیب شود.
  • چنین از افرادی که با این وسایل کار می کنند فاصله بگیرید.
  • کودک خود را هنگام بالا و پایین آمدن از پله ها برای افزایش امنیت با دو دست بگیرید.
  • هرگز کودک خود را تکان ندهید ، چه برای بازی یا برای ابراز ناامیدی. انجام این کار می تواند باعث خونریزی در مغز و حتی مرگ شود.

این نکات را بخاطر داشته باشید و کودک را بدون هیچ گونه نگرانی در آغوش خواهید گرفت. در ابتدا ممکن است ترسناک باشد، اما با تمرین، بر آن مسلط خواهید شد.

روش صحیح بغل کردن نوزاد ریفلاکسی

نوزادانی که رفلاکس دارند، معمولا باید به شکلی متفاوت بغل گرفته شوند. این روش بغل کردن، هدفش آن است که اثر رفلاکس نوزاد را کاهش دهد و معمولا جلوی گریه و بی‌قراری و بی‌تابی نوزاد را بگیرد. به همین دلیل، اندکی با بغل کردن نوزاد به شکل معمولی، متفاوت است.

در ادامه، قدم به قدم روش بغل کردن صحیح نوزاد ریفلاکسی را مرور خواهیم کرد:

  •  از بغل کردن نوزاد نترسید. با آرامش رفتار کنید.
  • به نگه داشتن سر و گردن، بیش از هر نقطه دیگری اهمیت دهید.
  • ابتدا یک دست را زیر سر و گردن و دست دیگر را زیر باسن نوزاد بگذارید.
  • نوزاد را به سمت سر و شانه خود بالا بیاورید.
  • در نوزادان رفلاکسی، سر و گردن نوزاد باید بالاتر از حد معمول نگه داشته شود.
  • بهتر است سر نوزاد روی شانه شما باشد و شما نیز با دست، سر او را نگه دارید.
  • روش دیگر این است که نوزاد را به آرامی روی ساعد خود برگردانید؛ به طوری که سر او روی بازوی شما و سینه‌اش روی ساعد شما قرار بگیرد.
  • ماساژ دادن پشت نوزاد یا وارد کردن ضربات آرام به باسن نوزاد، می‌تواند به رفع بی‌قراری او کمک کند.
  •  نوزاد باید به زاویه 40 درجه در آغوش گرفته شود و سرش بالاتر از بدنش باشد. در غیر این صورت، موجب استفراغ او خواهد شد.

«برای آگاهی بیشتر درباره رفلاکس و یا کولیک کودک خود، توصیه ما به شما این است که مقاله رفلاکس نوزاد را مطالعه فرمایید.»

سوالات متداول

1. نوزادان از چند ماهگی بغلی می شوند؟

پاسخ به این سوال که نوزاد از چه زمانی بغلی می شود تا حدی به ژنتیک نوزاد و خلق و خوی مادر در زمان بارداری بستگی دارد.

2. آیا می توانم بیش از حد کودک را در آغوش بگیرم؟

اگر بغل کردن بر رشد جسمی یا ایمنی نوزاد تأثیر منفی بگذارد، می توان این کار را اشتباه در نظر گرفت. به عنوان مثال ، اگر بیش از حد نگه داشتن و در آغوش گرفتن نوزاد امکان ورزش و رشد عضلات او را کاهش دهد، این کار یک تأثیر منفی برای او خواهد بود. همچنین بطور مداوم، برای خواب طولانی مدت هنگام نگه داشتن می تواند برای نوزاد یک خطر بحساب بیاید، زیرا برای شکل گیری ستون فقرات آنان خوابیدن صاف در یک تخت توصیه می شود.

3. چه کنید اگر وقتی نوزاد را زمین می گذارید بهانه نگیرد؟
  • چک کنید که لباس یا قنداق نوزاد مناسب باشد.
  • فضای تخت جذاب و سرگرم کننده باشد
  • برای او موسیقی آرامی پخش کنید

مشاهده قنداق نوزاد

4. ایا نوزاد بغلی شود کار درستی است؟

بغلی شدن نوزاد تا جایی که بر رفتار ها  و عادات روزمره او مانند خوابیدن یا غذا خوردن تاثیر بگذارد کار اشتباهی است.

5. چگونه می توان با بغل کردن نوزاد او را در زمان گریه کردن آرام کرد؟

تکنیکی وجود دارد که به عنوان “نگهدارنده” شناخته می شود و توسط پزشک متخصص ارائه شده است.

۱٫ کودک در حال گریه را بغل کنید و دستانش را به آرامی از روی سینه خود جمع کنید.
۲٫ با در دست گرفتن بازوها، آنها را محکم کنید. دست ها از چانه او نیز حمایت خواهد کرد.
۳٫ اکنون دست دیگر را زیر پایین تنه کودک قرار دهید. برای نگه داشتن راحت از قسمت گوشتی دست و نه انگشتان استفاده کنید.
۴٫ کودک را در زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و او را به آرامی حرکت دهید. می توانید کمی او را بالا و پایین بچرخانید اما از حرکات تند خودداری کنید.

این روش برای نوزادان زیر سه ماه مناسب است. و باعث می شود نوزادان ظرف چند ثانیه آرام شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *