راهنمای خرید پستانک + انواع مدل ها

راهنمای خرید پستانک

والدین برای آرام کردن گریه کودک خود و یا هنگام خواب معمولا از پستانک استفاده می کنند و از پستانک به عنوان جادوی مادران نام می برند، زیرا به وسیله آن بسیار راحت و سریع می توان کودک را آرام کرد . بخصوص برای نوزادانی که علاقه شدید به مکیدن انگشتان خود دارند ، پستانک می تواند جایگزین مناسبی باشد .

اما بیش از استفاده با استفاده از این راهنمای خرید پستانک ، باید دانش لازم درباره نحوه استفاده صحیح از این وسیله کوچک را فرا بگیرید و اگر قصد دارید چک لیست خرید سیسمونی خود را تکمیل کنید این کار را آگاهانه انجام دهید.

برای خرید پستانک نوزاد می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کارینو کیدز  فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله پستانک را تضمین می کند.  همچنین کارینو کیدز  دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛  شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

چه زمانی باید از پستانک برای کودک استفاده کرد ؟

بهتر است تا قبل از هفته سوم یا چهارم تولد کودک از دادن پستانک به او خود داری کنید . زیرا نوزاد هنوز مکیدن از سینه مادر را به خوبی یاد نگرفته و سطح تولید شیر را در پستان ها با مکیدن توسط نوزاد ثابت می شود . ممکن است نوزاد مکیدن پستانک را به سینه مادر ترجیح دهد که سبب اختلال در تغذیه موفق با شیر مادر می شود .

همان طور که می بینید پستانک جزء اقلامی نیست که از بدو تولد مورد نیاز باشد و در لیست وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان قرار ندارد.

مزایا و معایب استفاده از پستانک در نوزادان

مزایا و معایب استفاده از پستانک نوزاد

در ادامه مطلب راهنمای خرید پستانک  به مزایا و معایب استفاده از پستانک می پردازیم.

مزایای استفاده از پستانک

✔ استفاده از پستانک می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان را به میزان چشمگیری کاهش دهد زیرا عمل مکیدن کمک می کند تا مجرای تنفسی اطراف دهان و بینی نوزاد باز شده و کودک می تواند اکسیژن لازم را در یافت کند .

✔ استفاده از پستانک تحت کنترل شما است و این شما هستید که تصمیم می گیرید نوزاد چه زمانی از پستانک استفاده کند در حالی که ،هنگام مکیدن انگشتان دست توسط نوزاد اختیار استفاده از آن به عهده خود نوزاد است و شما نمی توانید آن را کنترل کنید . همچنین

ترک دادن عادت مکیدن انگشتان دست به مراتب دشوار تر از ترک عادت مکیدن پستانک است .

✔ بهترین و راحت ترین گزینه در هنگام قرار گرفتن در شرایط دشوار است . مانند زمانی که در هواپیما هستید و به علت تغییر فشار گوش های کودک دچار گرفتگی شده و او را بی قرار می کند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
علائم دندان درآوردن نوزاد

مکیدن پستانک می تواند موجب آرامش او شود و یا پس از تزریق واکسن که اکثر کودکان بی قرار و نا آرام هستند پستانک می تواند کودک را به سرعت آرام کند .

✔ کمک می کند تا نوزاد یاد بگیرد به تنهایی خود را آرام کند و یا بخوابد .

✔ به بهبود و کاهش علائم رفلاکس نوزادان و مشکلات گوارشی آن ها کمک می کند .

معایب استفاده از پستانک

ایجاد اختلال در تغذیه کودک : ممکن است کودک مکیدن پستانک را به مکیدن سینه مادر ترجیح دهد .

خطر ابتلا به عفونت گوش به خصوص در کودکانی که مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند با مکیدن پستانک افزایش می یابد . بنابراین بهتر است تنها تا ۶ ماهگی که نوزادان نیاز بیشتری به مکیدن دارند از پستانک استفاده شود .

آسیب رساندن به داندان ها و فک نوزاد : هر چه زمان استفاده از پستانک بیشتر باشد خطر آسیب رساندن به فک و دندان های او بیشتر است . به ویژه اگر کودک بعد از ۲ سالگی نیز همچنان از پستانک استفاده کند .

زمان بر بودن ترک عادت پستانک : اگر مکیدن پستانک تبدیل به یک عادت برای نوزاد شود ، ترک دادن آن بسیار دردسر ساز خواهد بود. بنابراین بهتر است تا قبل از ۱ سالگی پستانک را از کودک بگیرید تا فرزند شما به آن وابسته نشود .

تا اینجا در مورد راهنمای خرید پستانک  و مزایا و معایب پستانک صحبت کردیم و در ادامه در مورد زمان تعویض و روش نگهداری می پردازیم.

انواع پستانک برای نوزاد

پستانک‌ها، بسته به برند و شرکت تولیدکننده، می‌توانند انواع و اقسام مختلفی داشته باشند. از این نظر، تنوع بسیار زیادی وجود دارد و همین طیف گسترده، ممکن است انتخاب را مقداری سخت و پیچیده کند. اما با شناخت انواع پستانک نوزاد، می‌توان انتخاب راحت‌تری داشت.

به طور کلی، انواع پستانک را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

  • پستانک یک تکه
  • پستانک چند تکه
  • پستانک شب‌نما
  • پستانک آویزدار
  • پستانک فانتزی
  • پستانک نگین‌دار یا لاکچری

به علاوه، بر اساس جنس نیز می‌توان انواع دیگری از پستانک را معرفی کرد:

  • پلاستیکی
  • لاتکسی
  • سیلیکونی

و در نهایت، بر اساس نوع و شکل سری پستانک نیز می‌توان انواع مختلفی را بیان کرد:

  • پستانک با سری ساده و معمولی
  • پستانک با سری ارتودنسی (شامل سه نوع معمولی، بادامی، دایره‌ای)

بهترین نوع پستانک برای نوزاد کدام است؟

این سوالی است که احتمالا با خواندن این مقاله، ذهنتان را مشغول کرده، اما هنوز نمی‌دانید که جوابش چیست. از نظر ما، بهترین نوع پستانک، یا حتی شیشه شیر، آن پستانکی است که سری ارتودنسی داشته باشد. استفاده از پستانک ارتودنسی، حتی به میزان بسیار زیاد، طولانی و مداوم، به دهان و لثه نوزاد آسیب وارد نمی‌کند و باعث رشد ناهنجار دندان‌ها او نمی‌شود.

از همین جهت، بسیاری از متخصصان، تنها استفاده از پستانک ارتودنسی را صلاح می‌دانند و به عنوان بهترین نوع پستانک برای نوزاد، پیشنهاد می‌دهند.

بهترین مارک پستانک خارجی

هرچند که برندهای ایرانی خوبی برای خرید پستانک وجود دارند، اما باز هم برخی از والدین، ترجیح می‌دهند که به سراغ برندها و مارک‌های خارجی بروند. خوشبختانه، مارک‌های خارجی بسیاری برای خرید پستانک، در ایران وجود دارد و همگی هم قابل دسترس هستند. از جمله این برندهای خارجی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پستانک فلیپس اونت (Philips avent)
  • پستانک چیکو (Chico)
  • پستانک مام (MAM)
  • پستانک مام لاو (Mumlove)
  • پستانک یو می (Umee)
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش صحیح شستن و استریل شیشه شیر نوزاد

زمان تعویض پستانک

نوک پستانک در اثر مکیدن مداوم از بین می رود . برخی از نشانه هایی که بیان می کند پستانک باید تعویض شود شامل موارد زیر است:

۱- ایجاد سوراخ و یا پارگی در سر پستانک

۲- رنگ رفتگی و یا هرگونه تغییر رنگ در نوک پستانک

۳- زبر و ناهموار شدن پستانک

۴- چسبناک شدن نوک پستانک حتی پس از شستن

این موارد سبب می شوند تا نوک پستانک در هنگام مکیدن کنده شده و کودک را در معرض خطر خفگی قرار دهد.

نکاتی که هنگام استفاده از پستانک باید رعایت شود

✔ حتما از پستانکی استفاده کنید که دارای نشان فاقد ( بی پی ای ) است.

✔ اگر نوزاد تمایلی به گرفتن پستانک ندارد به اسرار او را مجبور به گرفتن نکنید و پس از شروع گریه سریعا او را با پستانک آرام نکنید .

✔ هنگام خرید پستانک به سایز آن توجه کنید و پستانکی انتخاب کنید که مناسب سن نوزاد شما باشد .

پستانک ها معمولا در ۲ سایز ۰ تا ۶ ماه و ۶ تا ۱۸ ماه هستند . البته این دسته بندی سایز ممکن است با توجه به نوع برند آن متفاوت باشد.

✔ هرگز پستانک را با آب قند و عسل شیرین نکنید زیرا موجب خراب شدن دندان ها می شود.

پرهیز از آویزان کردن پستانک : پستانک را در گهواره و یا گردن نوزاد آویزان نکنید . زیرا ممکن است موجب خفگی او شود . از وصل کردن پستانک به لباس کودک با گیره یا سنجاق و یا هر وسیله تیز دیگر خودداری کنید .

رعایت بهداشت و نظافت پستانک : پستانک را روزانه مرتب با آب گرم شستشو دهید .

✔ هنگامی که نوزاد در خواب است و پستانک از دهانش خارج شده آن را مجددا در دهان او قرار ندهید .

بهترین زمان برای ترک عادت مکیدن پستانک چه زمانی است ؟

طبق اعلام آکادمی سلامت روان خانواده آمریکا بهترین زمان برای ترک دادن مکیدن پستانک پس از پایان ۶ ماهگی کودک است .

روش تمیز کردن پستانک

پستانک نیز مانند شیشه شیر با آب گرم شسته می شود .اگر خارج از محیط خانه پستانک روی زمین افتاد آن را با آب گرم و مواد شوینده مناسب بشویید و یا پستانک را دور انداخته و آن را با یک پستانک دیگر جایگزین کنید . بهتر است پستانکی را انتخاب کنید که درپوش داشته باشد تا کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرد .

جنس نوک پستانک

پستانک ها از ۲ جنس سیلیکون و یا لاتکس ساخته شده اند پستانک سیلیکونی محکم تر از نوع لاتکس آن است و در کودک ایجاد آلرژی و حساسیت نمی کند ،همچنین شستن آن نیز آسان تر است .
پستانک هایی که از جنس لاتکس می باشند در دهان کودک نرم تر هستند ولی به دلیل نرم بودن به راحتی خراب شده و باید سریعا تعویض شود .

همچنین پستانک در دو نوع ساده و ارتودنسی در بازار موجود است . بهتر است جهت جلوگیری از آسیب های مربوط به فک و دندان نوع ارتودنسی آن را برای کودک انتخاب نمایید . زیرا این پستانک ها به گونه ای طراحی شده اند که آسیب کمتری به فک و دهان وارد می شود و ساختاری شبیه به نوک سینه مادر دارند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
زمان مناسب برای دادن غذای کمکی به کودک

این پستانک ها کاملا استاندارد و مناسب فک و دهان نوزادان طراحی شده اند و فاقد هرگونه مواد مضر شیمیایی هستند. همچنین دارای ظاهری جذاب برای کودکان می باشند .

۵۴۶,۰۰۰ تومان

زمانی که کودک این نوع پستانک ها را می مکند فشار کمتری روی لثه ها و دندان های شیری در حال رشد او وارد می شود . همچنین کودک با پستانک ارتودنسی آرامش بیشتری خواهد داشت.

پستانک ارتودنسی لاکچری نگین دارمدل prince

پستانک ارتودنسی لاکچری نگین دارمدل prince

گام های موثر در گرفتن پستانک از کودک

۱- پستانک را آهسته و مرحله به مرحله از کودک بگیرید : مانند بسیاری از عادات فیزیکی یا ذهنی، گرفتن پستانک نیز باید گام به گام انجام شود . این کار را با کاهش دادن ساعات استفاده کودک از پستانک در طول روز آغاز کنید .

۲- در تصمیم خود مقاوم باشید : هنگامی که کودک را از مکیدن پستانک منع کردید باید در تصمیم خود ثابت قدم باشید و در مقابل گریه و یا جیغ زدن های کودک و یا اسرار در نخوابیدن بدون پستانک تسلیم نشده و پستانک را مجددا به کودک ندهید .

۳- با احساسات کودک خود همدردی کنید و به کودک خود هرگز دروغ نگویید : مانند خورده شدن پستانک توسط گربه و… بلکه او را قانع کنید که چون دوران نوزادی خود را سپری کرده و بزرگ شده است نیازی به داشتن پستانک ندارد .

۴- استفاده از پستانک را در خانه محدود کنید : هر زمانی که متوجه شدید کودک آمادگی ترک کردن پستانک را دارد برای ترک دادن او اقدام کرده و در این کار تاخیر نکنید و استفاده از آن را بخصوص در محیط خانه برای او محدود کنید .

۵- تشویق کردن کودک : کودک را با شخصیت های کارتونی مورد علاقه اش تشویق کنید . مثلا این نوید را به کودک خود بدهید که پس از ترک پستانک از شخصیت کارتونی مورد علاقه اش جایزه ای در یافت می کند . یا شخصیت مورد علاقه ی او در نامه ای بزرگ شدن کودک را بیان کرده و تاکید کرده که پستانک خود را ترک کند.

چند نمونه زنجیر پستانک را هم در ادامه می توانید ببینید.

زنجیر پستانک بی بی لند مدل ۲۴۴

زنجیر پستانک خرگوشی آبی رنگ

زنجیر پستانک خرگوشی صورتی بی بی لند

زنجیر پستانک خرگوشی رنگ صورتی

راهنمای خرید پستانک : بهترین برند های پستانک

پستانک ها با برندهای متنوعی در بازار عرضه می شود و هر کدام دارای شکل و طراحی متفاوتی هستند . از برند های ایرانی پستانک های بیبی لند ، کمرو بسیار پر طرفدار می باشند زیرا علاوه بر داشتن کیفیت مناسب و تنوع در رنگ از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. و در دو نوع ساده و ارتودنسی موجود می باشند .

اما اگر تصمیم به خرید پستانک از برند های خارجی دارید پستانک های چیکو و اونت گزینه های مناسبی خواهند بود .

برند بیبی لند
برند چیکو
برند کمرو

این پستانک ها کاملا استاندارد و مناسب فک و دهان نوزادان طراحی شده اند و فاقد هرگونه مواد مضر شیمیایی هستند. همچنین دارای ظاهری جذاب برای کودکان می باشند .

نکته پایانی

ما در فروشگاه اینترنتی لوازم سیسمونی کارینو کیدز معتقدیم که خرید سیسمونی، باید با برنامه ریزی و تفکر باشد. اگر برای خرید لوازم نوزاد و خرید سیسمونی نیاز به راهنمایی داشتید می توانید بخش راهنمای خرید سیسمونی را مشاهده کنید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

‫24 نظر ارسال شده در “راهنمای خرید پستانک + انواع مدل ها

  1. مهری :

    نحوه قرار گرفتن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد به چه صورت هست؟ میشه راهنماییم کنید.

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      باسلام
      در پستانک های ارتودنسی قسمتی که صاف هست باید به سمت پایین دهان کودک قرار بگیره.

  2. مامان آراد کوچولو :

    سلام . ممنون از مطالب خوبتون. پستونک رو باید کی به کی عوض کنیم؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      درود بر شما دوست عزیز
      معمولا هرسه ماه یک بار
      اما در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ و یا چسبنده شدن پستانک باید ان را تعویض کرد

  3. مامان آرش :

    هرکی یه چیزی میگه حالا پستونک کلا خوبه واسه نوزاد یا بده؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      بله. چون کودک به طور غریزی با میکدن احساس ارامش میکند. و میتواند به راحتی به خواب روند. اما باید توجه داشت که از پستانک ارتودنسی استفاده بشه و نهایتا تا ۱ سالگی پستانک از کودک گرفته بشه.
      همچنین اگر کودک تمایلی به گرفتن پستانک ندارد اصرار به دادن پستانک نداشته باشید

  4. سارا امینی :

    از این پستونک ها که شکل سبیل یا دندون هست . خیلی جذاب و قشنگن

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      احتمال حساسیت در پستانک های لاتکس بیشتر هست. همچنین دوام پیتانکهای سیلیکونی بیشتر است

  5. هما بیجاری :

    بچه ی یکی از دوستای من از وقتی پستونک میخوره. دیگه سینه مادرشو نمیگیره

  6. هاله :

    پستانک ارتودونسی بگیرید برای بچه هاتون. تا فکش در اینده دچار مشکل نشه.

  7. مامان لعیا :

    بچه من دیگه داره میره توی سه سال ولی هنوز از پستونک استفاده میکنه. چیکار کنم ترک کنه

    • مشاور کارینو کیدز :

      باید وابستگی اورا به پستانک کم کنید. این کار با کاهش ساعت استفاده کودک از پستانک در طول روز شروع کرده و به تدریج این زمان افزایش دهید. و همچنین میتوانید از شخصیت کارتونی مورد علاقه او کمک گرفته و به او بگویید که او شخصیت گفته که چون شما بزرگ شدید باید پستانک ترک کنید و در قبال اون جایزه دریافت کنید.

  8. یسنا سرمد :

    از این پستونک ها که شکل سبیل یا دندون هست . خیلی جذاب و قشنگن

  9. راحله ق :

    من و شوهرم که به هر زوری بود پستونک رو از بچه مون گرفتیم. حالا مشکلمون شده انگشت مکیدن بچه. توی خواب همش انگشتش توی دهنشه.

    • مشاور کارینو کیدز :

      با توجه به سن نوزاد باید تعویض شود. همچنین در صورتی که تغییر رنگ و یا چسبناک شودباید پستانک تعویض شود.

  10. راضیه سبزواری :

    بچه یکی از دوستای من از وقتی پستونک میخوره. دیگه سینه مادرشو نمیگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *