بیدار کردن نوزاد برای شیردهی؛ درست یا غلط؟!

بیدار کردن نوزاد برای شیردهی نوزاد

در دوران نوزادی، توجه به دو موضوع و دو معیار، اهمیت اساسی دارد و باید حسابی حواستان را به آن جمع کنید. اول از همه مسئله شیردهی به نوزاد، و دومین مسئله نیز خواب نوزاد است. باید بدانید که این دو معیار، با یکدیگر در ارتباط هستند و بر هر تاثیر می‌گذارند و هر دو به یک اندازه، برای رشد و سلامت کودک شما، ضروری هستند. پس باید بیشتر از هر چیز دیگر، حواستان را به آن جمع کنید و برنامه‌ریزی درستی برایش داشته باشید.

کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه سیسمونی نوزاد و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی می باشد و دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد.

آشنایی با میزان خواب کودک و همچنین میزان شیردهی، یعنی آن چیزی که پزشکان توصیه می‌کنند، می‌تواند کمک بزرگی در این راه باشد. اما یکی از سوالات مهمی که در این میان مطرح می‌شود، این موضوع است که آیا بیدار کردن نوزاد برای شیر خوردن درست است؟ با وجود اینکه پزشکان همیشه توصیه می‌کنند خواب نوزاد نباید بر هم بریزد، در چنین مواقعی چه باید کرد؟ پیداست که تغذیه نوزاد نیز درست به همان اندازه مهم است؛ پس چاره چیست؟

در این مقاله از مجله «کارینو کیدز» قصد داریم تا دقیقا به همین مشکل بپردازیم و ببینیم که تکلیف چیست و مادران باید چه راهی را در پیش بگیرند؟ آیا بیدار کردن نوزاد برای شیردهی، ضرری برای نوزاد دارد؟ یا اینکه امری است طبیعی و انجام آن مانعی نخواهد داشت؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال، تا انتهای مقاله با همراه باشید.

از جمله مشکلات متداول

مسئله بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن، همیشه وجود دارد؛ مادران به حرف پزشک خود گوش می‌دهند و هر 2 یا 3 ساعت یکبار، به نوزاد خود شیر می‌دهند. اما گاها با عمیق شدن خواب نوزاد و خوابیدن او به مدت 4 یا 5 ساعت، این دغدغه در مادران به وجود می‌آید که آیا باید اجازه دهند تا کودک خودش گرسنه شده و از خوبی بیدار شود، یا اینکه لازم است خودشان کودک را بیدار کرده، زیر سینه بگذارند؟

در پاسخ به این سوال، می‌توان چنین گفت:

اگر در دو هفته اول بعد از تولد (حدود 14 روز)، خواب نوزاد شما بیشتر از 3 و نهایتا بیشتر از 4 ساعت (240 دقیقه) طول کشید، لازم است که نوزاد را بیدار کرده، و به او شیر بدهید.

این ادعا، به خوبی نشان از آن دارد که تغذیه نوزاد، بر خواب او ارجحیت دارد و قبل از هر چیز، باید تغذیه و خورد و خوراک او را در اولیت قرار داد.

البته باید توجه داشته باشید که معیارهای بسیاری در این موضوع دخیل هستند. به طور مثال، توجه به رشد کودک، سن او، وزن و البته قد او، در تعیین اینکه چه زمانی باید به او شیر داد، بسیار ضروری هستند. برای بیدار کردن نوزاد برای شیردهی، لازم است که به تمام این نکات توجه کنید؛ بدون شک، هیچکس بهتر از پزشک متخصص نمی‌تواند در این باره نظر دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن

اگر تمایل دارید در مورد اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اهمیت بیدار کردن کودک برای شیردهی

همانطور که در بخش قبلی مطالعه کردید، تغذیه نوزاد بسیار مهم‌تر از خواب اوست و لازم است که برای شیر دادن به فرزند خود، او را از خواب بیدار نمایید. اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که اصلا چرا بیدار کردن نوزاد برای شیردهی ضروری است؟ چرا اینقدر تاکید می‌شود که والدین، فرزند دلبند خود را از خواب ناز بیدار کرده، و به او شیر دهند؟

تغذیه نوزاد برای شیردهی نوزاد

در پاسخ به این سوال، می‌توان دلایل بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن را اینطور بیان کرد:

  • سرعت هضم بالا در نوزادان

سرعت هضم غذا در معده نوزاد بسیار زیاد است و به همین دلیل، بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن، اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید، معده نوزاد کوچک بوده و به طبع، حجم محتویات درون آن نیز اندک است. معده این حجم کم را به سرعت هضم کرده و در نتیجه، نوزاد زود به زود گرسنه می‌شود. لذا لازم است که حتی به هنگام خواب نیز نوزاد را بیدار کرده، به او شیر دهید.

  • عدم توانایی در بیان گرسنگی

نوزادان، علی الخصوص نوزادانی که به تازگی متولد شده‌اند، به شدت از بیان احساسات خود عاجز هستند و توانایی بیان آن‌ها را ندارند. تنها سلاح نوزاد در چنین مواقعی، گریه است؛ نوزاد هم تنها زمانی از آن استفاده می‌کند که کاملا گرسنه شده باشد، ضعف کرده باشد و به معده درد افتاده باشد. لذا بهتر است که حتی قبل از اینکه صدای نوزادتان در بیاید، او را برای شیردهی، از خواب بیدار کنید.

اگر تمایل دارید در مورد علت گریه های نوزاد و راهکار آن بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

  • ضرورت تغذیه و شیردهی به موقع

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، برای اینکه نوزاد سالمی داشته باشید، باید به تغذیه او، توجه ویژه‌ای نشان دهید. نوزاد برای اینکه رشد طبیعی و خوبی داشته باشد و بتواند به اندازه وزن بگیرد، لازم است که به صورت مکرر، با برنامه منظم و به اندازه کافی، شیر بخورد. از همین روی، لازم است که برای تحقق این هدف، ترس از بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن را کنار گذاشته و همانطور که گفتیم، تغذیه را در اولیت قرار دهید.

  • حفظ توانایی شیردهی مادر

توانایی شیردهی مادران، ارتباط مستقیمی با میزان تغذیه فرزندشان دارد. هر مادر برای اینکه بتواند توانایی و قوت شیردهی خود را حفظ کند، لازم است که به صورت مرتب و منظم و به میزان کافی، به فرزند خود شیر دهد و در آن، وقفه‌ای ایجاد نکند. زیرا که اگر هر اندازه وقفه بین شیردهی به نوزاد بیشتر شود، توانایی شیردهی و قوت سینه مادر نیز تحلیل می‌رود.

میزان خواب و تغذیه مناسب برای نوزاد

دانستن میزان تغذیه نوزاد و البته میزان خواب مناسب برای او، اهمیت بسیاری دارد و والدین باید بر این موضوع، آگاهی داشته باشند. به صورت کلی، پزشکان اینطور توصیه می‌کنند که هر 3 ساعت یک بار، باید به نوزاد شیر داد. حال مدت زمان هر نوبت شیردهی و یا اصلا این بازه زمانی، بسته به هر نوزاد، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. مدت زمان شیردهی می‌تواند از 10 دقیقه تا 45 دقیقه متغیر باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سکسکه نوزاد چه دلایلی دارد و برای رفع آن باید چه کرد؟

اگر تمایل دارید در مورد اشتباهات والدین در خواباندن نوزاد بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

در تمام موارد، بیدار کردن نوزاد از خواب برای شیردهی، در صورت لزوم باید انجام بگیرد و مانعی برایش وجود ندارد.

اما درباره میزان خواب نوزاد، می‌توان اینطور بیان کرد که:

  • در 2 ماه اول تولد

در اکثر مواقع نوزاد خواب است و تنها در زمان شیردهی بیدار است. به عبارت دیگر، خواب نوزاد در این مدت، به تغذیه و میزان گرسنگی او بستگی دارد. بعد از تغذیه، نوزاد به خواب رفته و نباید او را تا نوبت شیردهی بعدی بیدار کرد.

  • از 3 ماهگی تا 6 ماهگی

خواب نوزاد آرام آرام منظم شده و چرخه‌ای ثابت را دنبال خواهد کرد. معمولا در این مدت، خواب نوزاد در طول شب، بسیار بیشتر است. ولی باید توجه داشته باشید که هنوز هم تغذیه اولیت دارد و نباید از بیدار کردن نوزاد برای شیردهی، ترسی داشت.

  • از 6 ماهگی به بعد

از این سن به بعد، نوزاد معمولا تمام طول شب را خواب است و نیاز به او به شیردهی در این مدت، کمتر و کمتر می‌شود. الگوی خواب نوزاد، به الگوی خواب مادر نزدیک شده و زحمت والدین و البته میزان شیردهی نیز کمتر می‌شود.

مشاهده لوازم خواب نوزاد

روش صحیح بیدار کردن نوزاد برای شیردهی

بیدار کردن نوزاد از خواب برای شیردهی بسیار مهم است، اما اینکه چگونه آن را انجام دهیم نیز اهمیت دارد. اگر روش درست بیدار کردن نوزاد برای شیردهی را ندانیم و نوزاد را بی‌موقع بیدار کنیم، احتمالا باید تا دو سه ساعتی، گریه و بی‎خوابی‌اش را نیز تحمل کنیم.

راهکارهای زیر، نحوه صحیح بیدار کردن نوزاد برای شیردهی هستند:

  • توجه به حرکات نوزاد در خواب

از نظر پزشکان، بهترین زمانی که می‌توان در به نوزاد خوابیده شیر داد، زمانی است که نوزاد وارد «فاز فعال خواب» شده باشد. زمانی که نوزاد در خواب دست و پا می‌زند، یا گاها لبخند به لب دارد، از نشانه‌های فاز فعال است. بهترین زمان برای شیردهی به نوزاد در خواب نیز، همین موقع است.

  • بغل کردن نوزاد در خواب

بغل کردن و در آغوش گرفتن نیز از دیگر راهکارهای بیدار کردن نوزاد برای شیردهی است. در چنین حالتی، تنها کافی است که نوزاد را از روی رختخوابش برداشته، در آغوش بگیرید. نوزاد نیز واکنش نشان داده و احتمالا به آرامی بیدار خواهد شد. همان موقع از فرصت استفاده کنید و شیردهی را آغاز نمایید.

اگر تمایل دارید در مورد بغل کردن نوزاد بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

  • لمس کردن یا نوازش کردن نوزاد

لمس کردن نوزاد به آرامی و در نهایت لطافت، می‌تواند از بهترین روش‌های بیدا کردن او برای شیردهی باشد. در چنین مواقعی، تنها کافی است که پیشانی نوزاد را به آرامی نوازش کنید؛ این کار هم می‌تواند با دست (ترجیحا گرم و مرطوب) و هم پارچه‌ای مرطوب انجام شود.
به علاوه، اگر نوزاد اندکی بزرگتر باشد، می‌توانید با صدا کردن نامش به آرامی و در نزدیک گوشش نیز، او را از خواب بیدار کنید.

  • تعویض پوشک نوزاد در خواب

و در نهایت، یکی دیگر از انواع روش صحیح بیدار کردن نوزاد برای شیردهی، تعویض پوشک اوست. با در آوردن پوشک کهنه و تعویض آن، نوزاد معمولا واکنش نشان داده و از خواب بیدار می‌شود. در چنین حالتی، بهتر است که از فرصت استفاده کرده و به او شیر دهید. البته مراقب باشید تا نوزاد بدون پوشک، شما را متبرک نکند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش از شیر گرفتن کودک در 10 قدم

اگر تمایل دارید در مورد آموزش شستن نوزاد و تعویض پوشک بعد از مدفوع بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

نحوه بیدار نگه داشتن نوزاد به هنگام شیردهی

بیدار کردن نوزاد برای شیر دادن یک طرف، بیدار نگه داشتن او نیز یک طرف دیگر است. نوزادی که برای شیر خوردن از خواب ناز بیدار می‌شود، بدون شک خمار و خواب‌آلود است و ممکن است به درستی شیر نخورد، یا اینکه به هنگام شیر خوردن خوابش ببرد. حتی ممکن است در صورت سهل‌انگاری والدین، حوادثی جبران ناپذیر نیز رخ دهد. به همین دلیل، لازم است که والدین، به بیدار نگه داشتن نوزاد در زمان شیر دادن نیز، اهمیت نشان دهند.

برای بیدار نگه داشتن نوزاد در زمان شیردهی، می‌توانید:

به علائم شیر خوردن و مکیدن سینه توجه کنید.

همانطور که گفتیم، نوزاد به هنگام شیر خوردن، بسیار خواب‌آلود است و ممکن است که حتی با وجود سینه مادر در دهانش، به خواب برود. در این زمان، مادر بهتر است که حواسش به علائم مکیدن شیر باشد و اگر دید که نوزاد با وجود سینه در دهان خواب برده، او را مجددا با کارهایی چون لمس گونه و یا پیشانی، و یا تکان دادن سینه در دهان نوزاد، مجددا او را به مکیدن وادارد.

سخن پایانی

کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه خرید سیسمونی، لوازم نوزاد و خرید لباس نوزاد، خرید لوازم بهداشتی نوزاد می باشد که عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی می باشد و دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد.
می توانید لیست کامل لوازم نوزاد را بخش چک لیست خرید لوازم سیسمونی مشاهده کنید.

جدیدترین لباس های نوزادیخرید لباس نوزادی

لباس نوزاد و کودک

ست تیشرت نخی و شلوارک جین

۳۶۵,۰۰۰ تومان
35% تخفیف

لباس دوتکه و سه تکه

لباس نوزادی طرح ملوانی

۵۸,۰۰۰ تومان

لباس دوتکه و سه تکه

پلیور کرک دار جلو دکمه

۲۱۰,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدل star

۲۴۵,۰۰۰ تومان
20% تخفیف

بادی نوزاد

زیر دکمه آستین کوتاه آدمک سفید

۱۳۲,۵۰۰ تومان
21% تخفیف
۱۳۰,۵۰۰ تومان

لباس نوزاد و کودک

ست بلوز نخی و بیلر

۳۵۰,۰۰۰ تومان
9% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

لباس 3 تکه پنبه مدل DOG

۲۳۱,۰۰۰ تومان

سوالات متداول

آیا بیدار کردن نوزاد برای شیردهی مانعی دارد؟

خیر، اگر خواب نوزاد بیشتر از 4 ساعت باشد، باید او را بیدار کرده و به او شیر داد.

چرا بیدار کردن نوزاد از خواب برای شیردهی مهم است؟

چون نوزاد زود به زود گرسنه می‌شود، برای رشد مناسب، تغذیه‌اش مهم است، نوزاد نمی‌تواند گرسنگی خود را بیان کند، مادر نیز برای حفظ قوت شیردهی، باید به صورت مرتب به نوزاد شیر دهد.

روش صحیح بیدار کردن نوازد برای شیردهی چگونه است؟

با لمس پیشانی، بیدار کردن نوزاد در فاز فعال، تعویض پوشک، صدا کردن نام به آرامی یا در آغوش گرفتن او، بهترین روش برای بیدار کردن و شیر دادن به نوزاد است.

میزان خواب و تغذیه نوزاد چقدر است؟

نوزاد باید هر سه ساعت، به مدت 10 تا 45 دقیقه شیر بخورد. مدت زمان خواب او نیز در 2 ماه اول، بیشتر از 16 ساعت در روز است. رفته رفته با بزرگ شدن، این میزان کمتر می‌شود.

منابع و مآخذ

medicinenet

mayoclinic

whattoexpect

 

 

 

3.9/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *