مراحل تهیه شیر خشک

مراحل تهیه شیرخشک

مراحل تهیه شیر خشک : اگر نیاز به استفاده از شیر خشک برای تغذیه کودک خود دارید باید پس از مشورت با پزشک و انتخاب شیر خشک مناسب نوزادتان روش صحیح آماده کردن آن را یاد بگیرید و با نکات مهم و اقدامات احتیاطی جلوگیری از آلودگی و بیماری در هنگام تهیه شیر خشک آشنا شوید .

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله لوازم غذاخوری نوزاد را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

روش تهیه شیر خشک

گام اول : توجه به تاریخ انقضاء :

اولین گام در تهیه شیر خشک این است که ابتدا به تاریخ انقضاء شیر خشک دقت کنید . اگر تاریخ انقضاء آن گذشته است به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نگیرد .

گام دوم : دست های خود را بشویید :

قبل از آماده کردن شیر خشک ابتدا دست های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و کاملا خشک نمایید .

گام سوم : آماده کردن بطری شیشه شیر :

قبل از استفاده از بطری شیشه شیر برای اولین بار ابتدا آن را بجوشانید تا کاملا ضد عفونی و استریل شود . پس از آن با استفاده از شیشه شور و مایع شوینده بعد از هر بار استفاده کاملا بشویید .

گام چهارم : اضافه کردن آب :

جهت تهیه شیر خشک باید پودر شیر خشک را به آب اضافه نمایید . توجه داشته باشید که آب مورد استفاده باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد و قبل از استفاده آن را بجوشانید تا میکروب های احتمالی آن از بین برود و کاملا استریل شود . اگر از آب معدنی یا آب تصفیه شده استفاده می کنید باز هم لازم است که آن را بجوشانید زیرا استفاده از آب معدنی یا آب تصفیه شده به معنی استریل بودن آن ها نیست .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
همۀ آن چیزی که باید درباره بند ناف نوزاد بدانید

هنگام خروج از منزل نیز باید حتما فلاسک آب گرم به همراه داشته باشید تا بتوانید در آن آب استرلیزه و جوشیده را در آن قرار داده و هر زمان که نیاز داشتید بتوانید از آن استفاده کنید . اندازه فلاسک را به گونه ای انتخاب نمایید که زیاد بزرگ نباشد تا به راحتی در ساک لوازم نوزاد یا کوله پشتی لوازم نوزاد قرار بگیرد .

انواع فلاسک نوزاد را می توانید در  لینک مشاهده زیر ببینید.

فلاسک کودک

فلاسک نوزاد یک وسیله بسیاری کاربردی است که می توانید در لیست لوازم سیسمونی خود قرار دهید.

گام پنجم : مطابق دستور العمل روی جعبه شیر خشک عمل نمایید :

حتما جهت آماده سازی شیر خشک طبق فرمول نوشته شده روی قوطی آن عمل کنید و هرگز شیر را رقیق تر یا غلیظ تر درست نکنید . رقیق تر بودن شیر خشک می تواند موجب کندی روند رشد کودک شود و کالری شیر را کم می کند . همچنین غلیظ بودن آن نیست موجب کم شدن آب بدن کودک و اختلال در هضم شیر خواهد شد .

پس از اضافه کردن شیر به بطری آن را کاملا تکان دهید تا شیر در آب حل شود . جهت اضافه کردن شیر حتما از پیمانه مخصوص خود آن که معمولا درون قوطی شیر خشک قرار دارد استفاده نمایید .

گام ششم : دمای شیر خشک :

سعی کنید که کودک خود را به خوردن شیر در هر دمایی عادت دهید . اگر کودک شما خوردن شیر گرم را ترجیح می دهد می توانید با قرار دادن بطری شیشه شیر درون کاسه آب گرم شیر را گرم کنید . حتما قبل از استفاده کودک ، دمای شیر را تست کنید .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کلاه فرم دهنده سر نوزاد؛ خرید، مزایا، معایب و روش استفاده

گام هفتم : ذخیره کردن شیر خشک :

به اندازه ای شیر خشک آماده کنید که بتوانید آن را به صورت تازه مصرف نمایید و بسته به نیاز کودک حداکثر تا یک ساعت آینده مصرف شود . اگر کودک شما شیر را در مدت یک ساعت به اتمام نرساند باقی مانده آن را دور بریزید .

ویژگی های یک شیشه شیر مناسب

انتخاب یک شیشه شیر مناسب ، یکی از نکاتی است که هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک باید به آن توجه کرد ، یک بطری شیر خوری مناسب باید حتما دارای در پوش برای قرار گرفتن روی سر شیشه باشد تا از آلودگی پستانک جلوگیری کرده و مانع از ریزش آن شود .

برای کودکانی که از شیشه شیر برای نوشیدن آب و آب میوه استفاده می کنند ، لازم است حتما شیشه شیری که در آن شیر خشک تهیه می شود از شیشه شیر هایی که برای سایر موارد استفاده می شود جدا باشد .

انواع شیشه شیر نوزاد در فروشگاه کارینوکیدز

جنس سر شیشه

جنس سر شیشه نیز بسیار مهم است ، بهتر است که سر شیشه ها آنتی کولیک و ضد نفخ باشند تا مانع از ایجاد دل درد در کودک شود . همچنین سر شیشه شیر از جنس سیلیکون یا لاتکس مرغوب تهیه شده و فاقد (بی پی ای ) و هر گونه مواد مضر شیمیایی باشد.

اگر سر شیشه مناسب باشد ، نوزاد به راحتی شیر خورده و کاملا سیر می شود . برخی از سر شیشه ها مشابه سینه مادر می باشد و کمک می کند تا سقف دهان کودک و لب ها به طور طبیعی رشد کند و کودک بدون این که خسته شود با آرامش تغذیه نماید .

اندازه سوراخ سرشیسشه

سوراخ سر شیشه نیز باید به اندازه ای باشد که در هر ثانیه ۲ الی ۳ قطره شیر از آن خارج شود . اگر سوراخ سر شیشه تنگ باشد کودک هنگام شیر خوردن خسته می شود و همراه با شیر هوا را می بلعد .

از طرف دیگر بزرگ بودن سوراخ سر شیشه نیز سبب می شود که نوزاد به بلع سریع شیر شود و در نتیجه مقداری هوا وارد معده نوزاد می شود . همچنین ممکن است کودک در معرض خطر خفگی قرار بگیرد .

هنگام شستن سر شیشه باید دقت کرد که سوراخ های سر شیشه به وسیله ذرات شیر مسدود نشده باشد .

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید شیشه شیر

انواع شیشه شیر و سر شیشه را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

در مورد خرید شیشه شیر نوزاد و بهترین برندهای شیشه شیر می توانید مقاله راهنمای خرید شیشه شیر را مطالعه کنید.

چه گروه هایی نیاز به تغذیه با شیر خشک دارند

  •  نوزادانی که توانایی و قدرت کافی برای مکیدن شیر از سینه مادر را ندارند .
  • وزن نگرفتن کودک
  • ناکافی بودن یا خشک شدن شیر مادر
  • شاغل بودن مادر
  • مبتلا شدن مادر به بیماری هاس صعب العلاج

چگونه می توان فهمید که کودک میزان مناسبی از شیر خشک را دریافت کرده است ؟

  1.  افزایش وزن و رشد کودک مطابق نمودار رشد .
  2. پس از تغذیه کودک آرام و خشنود است .
  3. پس از تغذیه در طول شب به راحتی به خواب می رود .( خواب نوزاد ۲ الی ۳ ساعت به صورت پیوسته باشد.)
  4. در طول روز ۵ الی ۶ بار نیاز به تعویض پوشک دارد .

موارد نیاز به پزشک ، پس از مصرف شیر خشک

  1. مشاهده لکه خون در مدفوع
  2. استفراغ به صورت مکرر
  3. ایجاد حساسیت های پوستی
  4. وزن نگرفتن کودک
  5. عدم تمایل کودک به خوردن شیر خشک

سخن پایانی

امیدوارم مقاله راهنمای تهیه شیر خشک مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ما در کارینو کیدز سعی داریم علاوه بر فراهم کردن بهترین لوازم برای خرید سیسمونی و لوازم نوزاد شما عزیزان مقاله های آموزشی و جامعی در اختیارتان قرار دهیم. در مورد این مطلب اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

3.9/5 - (14 امتیاز)

‫6 نظر ارسال شده در “مراحل تهیه شیر خشک

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      زیرا انتخاب سرشیشه تاثیر به سزایی در میزان تغذیه کودک و همچنین دل درد و کولیک او دارد. همچنین باید با توجه سن کودک سرشیشه با سوراخ مناسب سن او انتخاب شود.

  1. جانان :

    خیلی خوب که همه موارد مهم رو گفته بودید فقط این رو هم تاکید کنید که برای نوزادانی که تازه متولد شده اند حتما سر شیشه رو بگیرن که به ارومی شیر رو وارد دهان نوزاد کنه.

  2. سودابه برزگر :

    فقط با آب خالی بشوییم شیشه رو کفایت میکنه؟ نیازی نیست از مایع شوینده استفاده کنیم؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      بهتر از به دلیل چرب بودن شیر از مایع شوینده استفاده کرده و سپس کاملا شسته و خشک نمایید

  3. نغمه ف :

    عزیزان من، بهتره شیشه شیر نوزاد رو با شیشه شور بشویید نه اینکه بذارید توی ماشین ظرفشویی . شیشه شیر بچه باید کاملا تمیز باشه و شیر های قبلی توش نمونده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *