علت تب نوزاد بعد از واکسن +【 کاهش تب نوزاد بعد از واکسن✔️】

علت تب نوزاد

تب نوزاد بعد از واکسن، موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. به طور میانگین از هر ۶ کودک ، یک نفر از آن ها پس از تزریق واکسن دچار تب می شوند.

از این تعداد عده ای کمی از آن ها تب بالای ۵/۳۹ درجه را تجربه می کنند ، که تعداد آن ها یک نفر از هر ۱۰۰۰۰ کودک واکسینه شده است.

واکسینه کردن نوزاد در سال های نخسیتین تولد یکی از مهم ترین وظایف والدین جهت حفظ سلامت نوزاد خود است . اما چرا نوزاد پس از تزریق واکسن دچار تب می شود ؟ چه موقع این تب خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کرد ؟ جهت پایین آوردن درجه تب چه روش هایی وجود دارد ؟

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

واکسیناسیون چیست؟

واکسیناسیون عبارت است از فرآیندی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت و انواع بیماری ها واکسن یک آنتی ژن است که ازعامل ایجاد بیماری در بدن ساخته شده تا بدن را برای مبارزه با بیماری آماده کند . معمولا بعد از واکسینه شدن علائم خفیفی از وجود میکروب مانند تب ، درد بدن ، بیقراری و… در بدن کودک نشان داده می شود .

بنابراین اگر کودک شما پس از تزریق واکسن دچار تب یا بدن درد شد نگران نباشید. تب نوزاد بعد از واکسن، یک واکنش طبیعی پس از ورود میکروب ضعیف شده به بدن است و نشان دهنده مبارزه بدن در مقابل بیماری می باشد .

واکسن های توصیه شده برای کودکان تا سن ۶ سالگی عبارت است از :

۱- واکسن بدو تولد :

این واکسن شامل ( ب ث ژ ) ، فلج اطفال خوراکی و هپاتیت ب می باشد . این واکسن ها از مهمترین واکسن های دوران کودکی هستند . واکسن فلج اطفال به صورت قطره خوراکی است ، تغذیه با هر نوع شیر مغایرتی با این واکسن ندارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید پتوی نوزاد + عکس مدل های مختلف

واکسن ( ب ث ژ ) نیز که به صورت داخل پوستی و در بازو تزریق می شود نقش بسیاری در پیشگیری از بیماری سل در کودکان دارد.

واکسن هپاتیت ب بسیار بی خطر است و در بعضی از موارد عوارض خفیفی مثل قرمزی و تورم در محل تزریق دارد ، و جهت پیشگیری از بیماری هپاتیت ب تزریق می شود .

۲- واکسن دوماهگی :

این واکسن شامل واکسن فلج اطفال و پنج گانه است . واکسن پنج گانه ترکیبی از دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، هپاتیت ب و هموفیلوس ، آنفولانزا تیپ ب است .

۳- واکسن چهار ماهگی :

این واکسن شامل فلج اطفال ، پنج گانه و فلج اطفال تزریقی می باشد . واکسن چهار ماهگی در واقع تکرار واکسن های دو ماهگی است ، با این تفاوت که واکسن تزریقی فلج اطفال نیز به آن اضافه شده است.

واکسن تزریقی فلج اطفال در قسمت خارجی ران کودک به صورت عضلانی تزریق می شود .

۴- واکسن شش ماهگی :

این واکسن نیز تکرار واکسن های دوماهگی است و شامل فلج اطفال و پنج گانه می باشد .

۵- واکسن دوازده ماهگی :

این واکسن ترکیبی از ۳ واکسن سرخک ، سرخچه و اریون است که به نام ( ام ام آر ) معروف است ، این واکسن به صورت زیر پوستی و در محل خارجی بازو تزریق می شود .

۶- واکسن هجده ماهگی :

این واکسن شامل سه گانه ، فلج اطفال خوراکی و (ام ام آر ) می شود . واکسن سه گانه ترکیبی از سه واکسن کزاز ، دیفتری و سیاه سرفه است و موجب پیشگیری از این سه بیماری می شود.

واکسن سه گانه به صورت داخل عضلانی و در ناحیه ران تزریق می شود . واکسن ( ام ام آر ) نیز در بخش خارجی بازو و به صورت زیر پوستی است .

۷- واکسن شش سالگی :

این واکسن شامل سه گانه و فلج اطفال خوراکی است .

واکنش بدن پس از تزریق واکسن و تب نوزاد بعد از واکسن

به طور کلی تزریق واکسن یک سری عوارض جانبی بر بدن کودک خواهد داشت ، که با توجه به نوع واکسن می تواند خفیف و یا شدید باشد . البته بیشتر واکنش های مربوط به واکسن ها خفیف بوده و با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند.

این واکنش ها به دو بخش واکنش های موضعی و واکنش های عمومی بدن تقسیم می شوند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین زمان خرید سیسمونی نوزاد؟؟؟

۱- واکنش های موضعی :

شامل درد ، تورم و یا قرمزی محل تزریق است ، که میزان مورد انتظار برای اغلب واکسن ها حدود ۱۰% است . به جز واکسن سه گانه و کزاز که ممکن است واکنش موضعی به ۵۰% هم برسد .

۲- واکنش های عمومی :

شامل  تب نوزاد بعد از واکسن بوده و پس از واکسناسیون در حدود ۱۰% یا کمتر اتفاق می افتد . سایر واکنش های عمومی شایع مثل تحریک پذیری ، خستگی و رنگ پریدگی و از دست دادن اشتها بعد از تزریق واکسن سه گانه اتفاق می افتد .

 

مراقبت های لازم پس از تزریق واکسن

۱- کنترل کردن درجه حرارت بدن نوزاد بعد از واکسن :

معمولا بروز تب پس از تزریق اکثر واکسن ها بسیار طبیعی است، اما باید این تب مرتب اندازه گیری و کنترل شود . جهت اندازه گیری دقیق و سریع درجه حرارت بدن کودک خود می توانید از انواع تب سنج های دیجیتالی یا لیزری استفاده نمایید .

در وبسایت کارینو کیدز می توانید انواع تب سنج نوزاد را خریداری کنید.

این نوع تب سنج ها در کمترین زمان ممکن درجه حرارت بدن را نمایش می دهند و از دقت اندازه گیری بسیار بالایی برخوردار هستند . تب سنج های لیزری، در کمتر از ۱ ثانیه و بدون لمس بدن ، می توانند درجه حرارت را نشان دهند . عدم لمس بدن سبب می شود تا بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نشود .

چند نمونه از این تب سنج ها را در ادامه می توانید مشاهده کنید.

تب سنج لیزری

تب سنج لیزری

تب سنج دیجیتالی نوزاد چیکو بی بی

تب سنج دیجیتالی چیکو

در شرایط تب نوزاد باید لباس های اضافی را از تن خارج کنید و دمای هوای اتاق را پایین بیاورید تا زیاد گرم نباشد . جهت کنترل تب هر ۶ ساعت ۱ بار از شربت استامینوفن کودک استفاده کنید . همچنین باید به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید تا آب از دست رفته بدن او جبران شود . می توانید بدن کودک را با یک اسفنج شستشو دهید یا اورا پاشویه کنید .

در صورتی که دمای بدن نوزاد به بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد رسید سریعا به پزشک مراجعه کنید . زیرا ممکن است موجب تشنج کودک و عدم اکسیژن رسانی به مغز شود . توجه داشته باشید که کودکانی که سابقه تب و تشنج دارند نیاز به مراقبت ویژه داشته و باید به صورت منظم درجه حرارت آن ها با یک تب سنج دقیق کنترل شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید دندانگیر

۲- استفاده از حوله یا کیسه آبگرم و سرد :

در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق اطراف محل تزریق را حوله یا کیسه آب سرد قرار دهید این کار موجب کاهش تورم و قرمزی محل تزریق می شود . در ۲۴ ساعت دوم بعد از تزریق حوله یا کیسه آب گرم استفاده کنید . توجه کنید که حوله یا کیسه آب نباید بیش از اندازه گرم باشد زیرا به پوست کودک آسیب می رساند .

۳- توجه کردن به کودک :

دقت کنید که توجه و محبت و در اغوش گرفتن کودک مخصوصا بعد از ۴ ماهگی موجب آرامش و تسکین درد او می شود ، حضور شما در کنار کودک می تواند او را آرام کند .

در صورت مشاهده علائم زیر به دکتر مراجعه نمایید

* تب بالای ۳۹ درجه سانتیگراد

* بی اشتهایی و بی قراری کودک پس از گذشت ۲ روز

* درد و یا قرمزی که بعد از ۳ روز شدید تر می شود .

* قرمزی که بعد از ۲ روز شروع می شود .

* بی حالی و سست شدن بدن کودک

چند نکته مهم هنگام تزریق واکسن

۱- هنگام تب به هیچ عنوان کودک خود را به یک باره در آب ولرم و یا سرد غوطه ور نکنید .

۲- اگر در واکسن ۱۸ ماهگی پس از یک هفته علائمی مانند تب ، ورم گلو ، آبریزش بینی یا ضایعات پوستی به صورت دانه های ریز مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید .

۳- اگر کودک شما با دارو های آنتی بیوتیک تحت درمان است هنگام دریافت واکسن با پزشک مشورت نمایید .

۴- کودکانی که بیماری نقص ایمنی دارند برای دریافت واکسن فلج اطفال باید با پزشک مشورت نمایند .

۵- شل بودن مدفوع و یا سرماخوردگی سبب تاخیر در تزریق واکسن نخواهد شد .

۶- ممکن است کودک پس از خوردن قطره فلج اطفال استفراغ کند ، در این صورت نیازی به تجدید واکسن نیست.

۷- در بیماری هایی مانند سرطان خون نباید واکسن تجویز شود .

سخن پایانی

این مقاله توسط تیم تحریریه کارینوکیدز در مورد شامل  آماده شده بود. کارینوکیدز وبسایتی در رمینه خرید سیسمونی نوزاد می باشد. شما لیست کامل وسایل نوزاد و همچنین خرید اینترنتی لباس نوزاد را می توانید از سایت ما انجام دهید.

4.5/5 - (30 امتیاز)

‫12 نظر ارسال شده در “علت تب نوزاد بعد از واکسن +【 کاهش تب نوزاد بعد از واکسن✔️】

  1. مهرداد سپهری :

    راه های خونگی کنترل تب نوزاد رو بگید که لازم نباشه بریم مطب دکتر؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      درود بر شما دوست عزیز
      بهتره برای کنترل تب نوزادتون حتما از پزشکتون مشورت بگیرید.

  2. مامان حوریه :

    نوزادی که سرما خورده باشه دوسه درجه هم تب داشته باشه رو میشه برد برای تزریق واکسن؟؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      در این مورد پزشک با بررسی شرایط نوزاد تصمیم گیری خواهد کرد.

  3. بهبودی :

    یادتون باشه تب سنج دهانی رو حتی اگر فقط واسه نوزاد استفاده میکنید بازم استرلیزه کنید

    • مشاور کارینو کیدز :

      بهترین روش استفاده از قطره استامینوفن است.پس از ان کم کردن لباس ،پاشویه و پایین اوردن دمای محیط از دیگر روش ها میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *