آموزش از شیر گرفتن کودک در 10 قدم

آموزش از شیر گرفتن کودک

مادرانی که می‌خواهند کودک خود را از شیر بگیرند، یا دفعات شیردهی به کودک خود را کاهش دهند، همیشه با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند؛ از بدقلقی و بدخلقی کودک گرفته، تا سوء تغذیه احتمالی و حتی تغییرات ناخوشایندی که ممکن است در بدن خودشان رخ دهد. به همین دلیل، طبیعی است که این مادران، به دنبال آسان‌ترین و کم‌دردسرترین راهکارهای از شیر گرفتن کودک باشند.

پیش از هر چیز، مادران باید بدانند که از شیر گرفتن نوزاد، امری است تدریجی و طاقت‌فرسا و ممکن است تا هفته‌ها و یا حتی تا ماه‌ها ادامه پیدا کند. به علاوه، مادران باید توجه داشته باشند که هر اندازه دیرتر برای شروع فرایند از شیر گرفتن کودک اقدام کنند، به پایان رساندن آن نیز سخت‌تر خواهد شد؛ اما به هر حال، غیرممکن نخواهد بود. پس بهتر است که مادران هرچه زودتر خودشان را برای این دوره، آماده نمایند.

هیچ روش واحدی برای از شیر گرفتن نوزاد وجود ندارد و نمی‌توان برای این کار، از فرمولی جادویی استفاده کرد. اما به هر حال، راهکارها و تکنیک‌هایی برای انجام این کار وجود دارد که کمک می‌کند این دوره، هم برای مادر و هم برای کودک، آسان‌تر سپری شود. امروز، در این مقاله از مجله «کارینو کیدز»، قصد داریم تا مراحل از شیر گرفتن کودک را به شما آموزش دهیم؛ پس با ما همراه باشید…

کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه سیسمونی نوزاد و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودک

بدون شک اولین سوالی که در ذهن شماست، این است که بهترین زمان برای متوقف کردن شیردهی چه زمانی است؟ به عنوان اولین پاسخ، می‌توان اینطور گفت که هر زمان مادر و کودک برای فرایند از شیر گرفتن آماده بودند، آن زمان، زمان مناسب شروع از شیر گرفتن کودک خواهد بود. به طور کلی، از 6 ماهگی به بعد، نوزاد می‌تواند در کنار شیر، غذاهای جامد و پایه را آغاز کند؛ لذا کاهش شیردهی به نوزاد را می‌توان از همان زمان، به صورت کاملا تدریجی و آرام آرام، آغاز نمود.

ظرف غذای کودکظرف غذای کودک بامبو

ناموجود

ملزومات غذا خوری

ظرف غذا خوری ۵ تکه بامبو مدل horse & cat

محصول ناموجود است؛ تماس بگیرید
ناموجود

ملزومات غذا خوری

ظرف غذا خوری ۵ تکه بامبو مدل Plane

محصول ناموجود است؛ تماس بگیرید
ناموجود

ملزومات غذا خوری

ظرف غذا خوری ۵ تکه بامبو مدل Prince

محصول ناموجود است؛ تماس بگیرید
ناموجود

ملزومات غذا خوری

ظرف غذا خوری ۵ تکه بامبو مدل Bee

محصول ناموجود است؛ تماس بگیرید

برای آغاز مراحل از شیر گرفتن نوزاد، می‌توانید، می‌توانید از دو روش زیر اقدام نمایید:

روش اول: توجه به میل کودک

همانطور که گفتیم، خوراندن غذای جامد به کودک را می‌توان از 6 ماهگی آغاز کرد و این روند، تا 12 ماهگی کامل می‌شود؛ زیرا که تا 12 ماهگی یا همان یک سالگی، کودک تقریبا تمام مواد غذایی را چشیده و علاقه‌اش به شیر مادر، کمتر شده و یا به کل از بین رفته است. این روش، آسان‌ترین روش برای از شیر گرفتن نوزاد است و پیداست که هیچگونه دردسری را به همراه نخواهد داشت. به علاوه، اگر دیدید که کودک برای زمان شیر خوردن لجبازی، مقاومت و یا بازیگوشی می‌کند، نشان از آن دارد که فرزند شما، برای توقف شیردهی آماده است.

روش دوم: صلاحدید مادر

این روش به طبع سخت‌تر است و می‌تواند هم برای مادر و هم برای کودک، کمی اذیت‌کننده باشد؛ زیرا وقتی مادران تصمیم به قطع شیردهی به نوزاد می‌گیرند، معمولا کودک بدخلقی می‌کند، لجباز می‌شود و حتی ممکن است دچار سوء تغذیه نیز بشود. در چنین مواردی، توصیه بر آن است که موقتا روند از شیر گرفتن نوزاد را متوقف کنید، و یا این کار را بسیار آرام و تدریجی انجام دهید؛ که خب معلوم است این کار، مدت زیادی به طول خواهد انجامید.

چرا باید کودک را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودکان، امری کاملا طبیعی است و دیر یا زود، باید اتفاق بیفتد. از نظر مراجع علمی و پزشکی، دوره شیردهی به کودک نهایتا باید تا 2 سالگی ادامه پیدا کند و بعد از آن، انجام این کار اصلا توصیه نمی‌شود و خب دلایل آن هم کاملا مشهود است؛ به قول معروف، کودک دیگر از آب و گل درآمده و مادر هم به هر حال، کار و زندگی دارد! اما گاهی اوقات، روند توقف شیردهی به نوزاد، بنا به هر دلایلی ممکن است به صورت ناگهانی و قبل از دوسالگی رخ دهد.

از جمله دلایل از شیر گرفتن نوزاد به صورت ناگهانی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کم‌شیر شدن مادر

در بعضی از مواقع، ممکن است که به هر دلیلی، شیر مادر برای سیر کردن نوزاد، کافی نباشد. در این صورت، مادر با مراجعه به پزشک می‌تواند در این باب، مشاوره‌های خوبی دریافت کند. در چنین مواقعی، یا دکتر دستور به قطع شیردهی نوزاد می‌کند، یا مکمل‌هایی را برای افزایش شیر تجویز می‌کند، یا برنامه تغذیه نوزاد را تغییر داده و توصیه می‌کند در کنار شیر مادر، از شیر خشک نیز استفاده شود.

  • درد و یا زخم در سینه مادر

زمانی نوزاد به دنیا می‌آید، بر اثر فرایندهای طبیعی، سینه مادر بزرگ شده و به اصطلاح، به شیر می‌افتد. این فرایند، در اکثر مواقع با درد و بی‌قراری همراه است، ولی عارضه‌ای نیست که شیردهی را با آن قطع کرد. اما بعضی اوقات، بعد از چند هفته یا چند ماه پس از آغاز شیردهی، نوک سینه مادر ممکن است به هر دلیلی ترک خورده و زخم شود. این حالت برای مادر بسیار دردناک بوده و ممکن است در نهایت، منجر به از شیر گرفتن نوزاد، به صورت موقتی شود.

درد و یازخم در سینه مادر بر اثر از شیر گرفتن کودک

  • تصمیم برای بارداری مجدد

متخصصات توصیه می‌کنند که اگر مادران تصمیم برای بارداری مجدد دارند، بهتر است که ابتدا، کودک اول را از شیر گرفته، چند ماهی را صبر کنند و سپس برای شیردهی مجدد، آماده شوند. به صورت کلی، شیردهی به صورت همزمان به دو نوزاد، مشکلی برای مادر ایجاد نمی‌کند؛ همه چیز اما به توانایی و بنیه مادران بستگی دارد و همین عامل، ممکن است خستگی، ضعف و چالش بسیاری را برای برخی از مادران به همراه داشته باشد.

  • لزوم قطع شیردهی به منظور بازگشت به کار یا…

برخی اوقات، برخی از مادران شاغل و یا محصل هستند و یا به هر دلیلی، بخاطر هر شرایطی که دارند، نمی‌توانند شیردهی به نوزاد خود را تکمیل کنند. در این صورت ممکن است که فرایند از شیر گرفتن نوزاد را به صورت ناگهای انجام دهند. هرچند که در چنین مواقعی دوشیدن شیر نیز راهکار خوبی است، اما این دلیل را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل از شیر گرفتن نوزاد دانست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استفراغ نوزاد و رفلاکس معده + دلایل، علائم آن

• استفاده از داروهای مضر
مصرف برخی از داروها، ممکن است با شیر مادر ترکیب شده و در نهایت، به بدن نوزاد رسیده و برای او، آسیب‌زا باشد. در چنین مواقعی، مشورت با پزشک متخصص می‌تواند بهترین گزینه باشد. با این کار، پزشک یا داروهایی که در مواقع شیردهی منع مصرف دارند را حذف می‌کند، یا اینکه ممکن است دستور به از شیر گرفتن نوزاد، به صورت موقت دهد.

از شیر گرفتن نوزاد با 10 قدم

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، برای از شیر گرفتن کودک نمی‌توان فرمولی جادویی ارائه داد و یک نسخه ثابت را برای همه تجویز کرد. عوامل بسیاری در این میان شرکت دارند که شرایط توقف شیردهی را برای هر نوزاد و برای هر مادر، از یکدیگر متفاوت می‌کنند؛ اما می‌توان راهکارهایی برای از شیر گرفتن کودک ارائه داد که این مسیر را، هموارتر کند.

به صورت کلی، به توصیه متخصصان، از شیر گرفتن نوزاد را می‌توان در 10 قدم انجام داد:

1. به نشانه‌های کودک توجه کنید

زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد در بخش‌های قبلی ذکر کردیم؛ اما راهکار دیگری نیز برای تشخیص زمان درست، وجود دارد. زمان مناسب برای توقف شیردهی، معمولا با نشانه‌هایی از طرف خود کودک، قابل تشخیص است. سرنخ‌هایی همچون نشستن بدون کمک، نشان دادن علاقه به غذای بزرگسالان، یا کمتر شدن عطش کودک برای شیر سینه، همگی از جمله‌ی این نشانه‌ها هستند که مادر باید به آن‌ها دقت کند.

2. برای توقف شیردهی برنامه‌ریزی کنید

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، فرایند از شیر گرفتن نوزاد، بهتر است که به صورت تدریجی و در طول چند هفته یا چند ماه انجام شود. کلید این کار، برنامه‌ریزی است و به مادران این امکان را می‌دهد تا توقف شیردهی را در ایده‌آل‌ترین حالت به انجام برسانند. به علاوه، توصیه می‌شود که در مواقعی که قرار است تغییرات بزرگی در زندگی شما یا کودک رخ دهد، روند از شیر گرفتن نوزاد را متوقف کنید؛ مواقعی مثل دندان در آوردن، اسباب‌کشی و… زمان مناسبی برای این کار نیستند.

3. آرام و آهسته نوزاد را از شیر بگیرید

برای اینکه کودک، آسان‌تر به توقف شیردهی عادت کند، بهتر است که این کار، به آهسته‌ترین شکل ممکن انجام شود. برای شروع بهتر است که حداکثر، سه وعده از تمام وعده‌های شیردهی در یک هفته را حذف کنید؛ به خصوص آن وعده‌هایی که در آن، نوزاد تمایل چندانی به شیر خوردن ندارد. سپس رفته رفته، تعداد وعده‌ها را افزایش داده و به جای آن، کودک را به شیشه شیر عادت دهید؛ اگر کودک بیشتر از 9 ماه سن دارد، بهتر است یکراست به سراغ لیوان بروید.

4. در تامین آرامش عاطفی نوزاد کوشا باشید

شیر دادن از سینه، نه تنها راهی است برای سیر کردن نوزاد، بلکه در حقیقت آرامش روحی و عاطفی او را نیز تامین کرده، او را به مادر وابسته کرده و البته، احساس امنیت روانی و فیزیکی می‌دهد. طبیعی است که با از شیر گرفتن نوزاد، در روند تامین این آرامش عاطفی خلل وارد شده و مادر لازم است که این آرامش را از طرق دیگر تامین نماید. راهکارهایی مثل در آغوش گرفتن نوزاد، کتاب خواندن، ناز کردن، گردش کردن، گرفتن دست کودک و یا ماساژ دادن پشتش، بسیار مفید هستند.

5. بگذارید خود کودک درخواست شیر کند

اکثر مادران، زمانی که می‌خواهند فرزند خود را از شیر بگیرند، به هنگام درخواست او، کودک را از شیر خوردن منع کرده و کنترل زمان هر وعده را خود به دست می‌گیرند. از جمله راهکارهایی که می‌تواند مراحل از شیر گرفتن کودک را بسیار آسان کند، این است که بگذارید کودک خودش درخواست شیر کند؛ به عبارت دیگر، تعیین وعده‌ها را بر عهده‌ی خود کودک بگذارید، خودتان او را به شیر خوردن دعوت نکنید و زمانی که نوزاد درخواست شیر کرد، با او مخالفت نکنید. هرچند که این روش ممکن است کمی طولانی باشد، اما بسیار کارآمد و کم‌دردسر خواهد بود.

6. روش شیر دادن به کودک را تغییر دهید

بسیاری از مادران، برای شیر دادن به کودک خود، روش خاصی را دنبال می‌کنند، مثلا در ساعتی معین به او شیر می‌دهند، او را به شکل معینی در آغوش می‌گیرند و یا در اتاقی خاص این کار را انجام می‌دهند. حال برای اینکه بتوان روند توقف شیردهی به نوزاد را آغاز کرد، بهتر است که این روتین، تغییر کند. به علاوه، به یاد داشته باشید که اگر برای از شیر گرفتن نوزاد، دادن شیر با شیشه را نیز آغاز کرده‌اید و کودک در گرفتن شیشه مقاومت می‌کند، شاید بهتر باشد از فرد دیگری بخواهید تا این کار را انجام دهد؛ مثلا پدر یا مادربزرگ.

7. برای بدخلقی و مقاومت کودک آماده باشید

محال است که بخواهید روند از شیر گرفتن کودک را آغاز کنید، ولی با مقاومت و بدخلقی او رو به رو نشوید؛ در حقیقت اینگونه واکنش‌ها از طرف کودک، کاملا طبیعی هستند و باید خودتان را برای آن‌ها، حسابی آماده کنید. معمولا این بدخلقی تا 2 یا 3 روز و نهایتا شاید تا یک هفته طول بکشد؛ بعد از آن، کودک مقاومتی در برابر غذاهای جامد و دیگر مایعات نخواهد داشت و هر زمان که گرسنگی به او فشار آورد، اتفاقا خیلی هم با میل و اشتها آن‌ها را خواهد خورد.

بدخلقی کودک بعد از شیر گرفتن کودک

8. برای ورم و یا بزرگ شدن سینه خود آماده باشید

یکی از عوارض از شیرگرفتن کودک برای مادر، بزرگ شدن، ورم کردن و درد سینه خواهد بود؛ زیرا که شیر اضافی در آن ذخیره شده و احتمالا با درد و احساس بی‌قراری نیز همراه خواهد بود. از دیگر دلایلی که توصیه می‌شود مراحل از شیر گرفتن نوزاد را به صورت تدریجی انجام دهید، همین است. برای کاهش ناراحتی ورم سینه، می‌توانید از قرص استامینوفن یا کمپرس سرد استفاده کنید. حتی می‌توانید شیر اضافی را دوشیده، بعدا آن را با شیشه به کودک خود دهید، یا آن را با خوراکی‌هایی همچون سرلاک کودک، مخلوط نمایید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن

9. روند از شیر گرفتن نوزاد را متوقف کنید

بعضی از مادران می‌پرسند: اگر فرزند من نخواهد شیردهی را متوقف کند چه می شود؟ در پاسخ می‌گوییم از شیر گرفتن کودک، آیه‌ی قرآن نیست که نتوان از آن تخطی کرد، به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که بتوانید برای مدتی، به صورت موقت، بی‌خیالش شوید. اگر فکر می‌کنید که مراحل از شیر گرفتن کودک بیش از اندازه برایتان سخت شده، یا اینکه کودک بیش از حد بدخلق شده و ممکن است دچار سوء تغذیه شود، می‌توانید از شیر گرفتن را به تعویق بیندازید. بسیاری از مادران، به خصوص کسانی که شاغل یا محصل هستند، معمولا روند قطع شیردهی را به صورت ناپیوسته انجام می‌دهند.

10. احساسات خود را فراموش نکنید

کودک، تنها فردی نیست که با توقف شیردهی، ممکن است عواطفش تحت تاثیر قرار بگیرد؛ مادر نیز ممکن است با از شیر گرفتن فرزند خود، دچار چالش‌ها و بعضا بحران‌ها احساسی شوند. مثلا ممکن است برخی مادران، با مشاهده بی‌میلی کودک به شیر سینه، احساس پس‌زدگی داشته باشند. داشتن این احساسات کاملا طبیعی است و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته و یا فراموش شوند. پس بهتر است که این موضوع را نیز در نظر داشته باشید و به خود یادآوری کنید که از شیر گرفتن کودک، مرحله‌ی دیگری از رشد و بالغ شدن اوست.

روش بوقلمون سرد چیست؟

از شیر گرفتن تدریجی بچه، همیشه بهترین راهکار است؛ اما یکی از روش‌های از شیر گرفتن فوری کودک، استفاده از روش بوقلمون سرد است. همانطور که بارها در همین مقاله به آن تاکید کردیم، از شیر گرفتن نوزاد باید به طورت تدریجی اتفاق بیفتد؛ زیرا در این حالت، نه تنها کودک چندان اذیت نمی‌شود، بلکه خود مادر نیز احساس ناراحتی نخواهد کرد و هیچ یک، دچار عوارض خاصی نخواهند شد. اما بعضی اوقات، به دلایل مختلف، توقف شیردهی نوزاد ممکن است به صورت ناگهانی و در مدت زمان کوتاه اتفاق بیفتد.

از شیر گرفتن سریع بچه (روش بوقلمون سرد) به صورت کلی به هر روش سریعی گفته می‌شود که برای توقف شیردهی از سینه، به کار می‌رود. استفاده از روش بوقلمون سرد، بهتر است که با مشورت پزشک و البته با پیروی از دستورات و تجویزهای او باشد.

در زمان استفاده از روش بوقلمون سرد برای از شیر گرفتن نوزاد، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • برای حذف شیردهی، ابتدا به سراغ وعده‌هایی بروید که میل کودک به آن‌ها کمتر است؛ مثل اوایل صبح یا آخر شب.
  • از آنجایی که در این روش، سینه مادر ورم خواهد کرد، استفاده از کرست‌های حمایتی، راه حل خوبی خواهد بود.
  • استفاده از داروهای هورمونی یا گیاهی برای کاهش شیر، می‌تواند راه حل خوبی باشد؛ اما تجویز آن فقط و فقط به دستور پزشک است.
  • در کنار استفاده از این روش، باید مکمل‌هایی از جمله شیر خشک و… را نیز استفاده کرد.
  • از شیر گرفتن کودک با گیاهان دارویی نیز راهکار خوبی است؛ گیاهانی مثل: بابونه، پنجه مریم، علف چای، شنبلیله، سیر، زنجبیل و… مزه شیر را تغییر داده و کودک را به خوردن آن، بی‌میل می‌کنند.

قطع شیردهی به نوزاد در نیمه شب

دردسرهای از شیر گرفتن نوزاد، تمامی ندارند! ولی خب بالاخره روزی تمام خواهند شد.
کودکان و نوزادان، معمولا بعد از اینکه به خواب می‌روند، ممکن است تا صبح بارها و بارها برای خوردن شیر از خواب بیدار شوند و به طبع مادر نیز باید مدام حواسش به کودک باشد و او را سیر کند. به طور طبیعی، از نظر پرشکان شیر خوردن نوزاد در نیمه شب، امری است کاملا طبیعی و حداقل تا 4 الی 6 ماهگی ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن، خود کودک کم کم این عادت را فراموش خواهد کرد.

در اکثر مواقع، توصیه می‌شود که اگر مادر مشکلی با این موضوع ندارد، بهتر است که این عادت به مرور زمان و با طبیعت کودک قطع شود، اما اگر بخواهید روند از شیر گرفتن کودک در شب را نیز آغاز نمایید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید.

از جمله روش های از شیر گرفتن نوزاد در نیمه شب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نکته‌ی همیشگی: فرایند از شیر گرفتن نوزاد در هر شکلی، به صورت تدریجی آغاز کنید. هر شب، مدت زمان شیردهی را کمتر کنید.
  • هر بار که کودک در شب بیدار شد، سعی کنید او را مجددا بخوابانید. مثلا اگر هر شب سه بار بیدار می‌شود، یک بار او را بخوابانید و سه بار دیگر را به او شیر دهید. به تدریج تعداد حذف دفعات را افزایش دهید.
  • در طول روز، به خصوص قبل از خواب شب، حسابی به کودک شیر دهید و از سیر بودن او مطمئن شوید.
  • اگر کودک غذای جامد می‌خورد، می‌توانید وعده شام او را کمی حجیم‌تر کنید.
  • زمانی این کار را آغاز کنید که هم خود، و هم نوزاد، در شرایط ایده‌آلی هستید و نگرانی از بابت مسائل دیگر، ندارید.
  • کمک گرفتن از همسر را فراموش نکنید.

راهکارهایی برای خواباندن کودک بعد از قطع شیردهی

همه می‌دانیم که با از شیر گرفتن نوزاد، خواب او نیز بر هم می‌ریزد و تا زمانی که این ساعات خواب مثل روز اولش شود، به قول معروف مادر نیز پیر می‌شود! اما جای نگرانی وجود ندارد. روش های خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن، بسیارند و هرچند ممکن است عادت دادن کودک به این روش‌ها اندکی طاقت‌فرسا باشد، اما در نهایت نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. برای از شیر گرفتن کودک وابسته نیز می‌توانید همین راهکارها را در پیش بگیرید.

از جمله راهکارهای خواباندن نوزاد بعد از قطع شیردهی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحت‌ترین راهکار برای خواباندن کودک، قطع کردن شیردهی، به صورت تدریجی است.
  • با کم کردن میزان شیردهی، کودک به خوردن سایر مایعات، مثل آب، عادت دهید.
  • خواندن کتاب قصه برای کودک نیز از راهکارهایی که والدین بسیاری از آن جواب گرفته‌اند.
  • موسیقی‌های ملایم، و یا پخش «صدای سفید» نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
  • تاثیر نور مناسب و تاریکی را نیز نمی‌توان برای خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن نادیده گرفت.
  • کمک همسر نیز در چنین مواقعی می‌تواند خیلی به نفع مادران باشد.
  • از دیگر راهکارها برای خواباندن نوزاد بعد از قطع شیردهی، این است که قبل از به خواب رفتن او در آغوش شما، او را رختخوابش بگذارید تا خودش به خواب برود.
  • برای قطع شیردهی، بهتر است از شیشه شیر استفاده نکنید، زیرا کودک به آن هم عادت می‌کند و ترک دادنش دردسری دوباره است.
  • اگر کودک غذای جامد می‌خورد، غذای او را به هنگام شب و قبل از خواب، بیشتر کنید.
  • حمام گرم نیز می‌تواند در خواب بهتر برای کودک، موثر واقع شود.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کولیک نوزاد

اگر تمایل دارید در مورد اشتباهات والدین در خواباندن نوزاد بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

عوارض از شیر گرفتن نوزاد به شکل ناگهانی

چنان که پیشتر نیز گفتیم و احتمالا خودتان نیز به خوبی به آن پی برده‌اید، از شیر گرفتن نوزاد، هم برای نوزاد و هم برای مادر، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. باید به یاد داشته باشید که این عوارض همگی موقتی و طبیعی هستند و بعد از مدتی از بین خواهند رفت؛ پس دست از تلاش و صبوری، برندارید.

از جمله عوارض از شیر گرفتن نوزاد، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • بدخلقی و عصبی شدن کودک

عصبی شدن کودک و بدخلقی او بعد از توقف شیردهی، کاملا طبیعی است و حتی امکان دارد با تب کودک بعد از شیر گرفتن نیز مواجه شویدو این عوارض نهایتا تا 2 یا 3 روز بعد و حداکثر تا 1 هفته، رفع می‌شود. اما اگر تحمل این رفتار برای شما، به عنوان مادر، سخت شد، می‌توانید راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

  • پستانک بسیار کارآمد است. به هنگام شروع بهانه‌گیری کودک از آن استفاده کنید.
  • بعد از 6 ماهگی، می‌توانید در کنار کاهش دفعات شیردهی، از شیرخشک، مایعات و غذاهای جامد استفاده کنید.
  • تامین عاطفی کودک، نوازش و آغوش و… را فراموش نکنید.
  • تغییرات هورمونی در مادر

عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر نیز کاملا طبیعی است و این نکته را در بخش‌های قبلی نیز ذکر کرده بودیم. تغییرات هورمونی در بدن مادر بعد از قطع شیردهی، امری رایج است و برای کنترل و کاهش آن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استراحت و تغذیه کافی، کلید گذر از این دوران است.
  • همیاری و حمایت همسر و مادر خودتان، می‌تواند بسیار دلگرم‌کننده باشد.
  • تمرکز بر روی انجام کارهایی که خودتان دوست دارید نیز راهکار خوبی است.
  • ورزش، گردش و پیاده‌روی، برای ترشح هورمون اندروفین (شادی)، بسیار مفید است.

باورهای اشتباه درباره از شیر گرفتن کودک

در هر مسئله‌ای اگر کمی عمیق و دقیق شویم، باورهای غلط و اشتباه بسیاری را در ان خواهیم یافت. در موضوع از شیر گرفتن نوزاد دقیقا به همین منوال، باورهای غلط بسیاری وجود دارد که شما مادران، باید از همین الان از آن آگاه شده، خودتان را در برابر حرف و در همسایه نیز آماده کنید!

از جمله باور های غلط در رابطه با از شیر گرفتن کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیردهی را باید به صورت ناگهانی قطع کرد

از ابتدای مقاله، ما زبانمان برای تاکید بر این نکته، مو درآورد! بهترین روش برای قطع شیر نوزاد، قطع کردن آن به صورت تدریجی و ناگهانی است و قطع کردن آن به شکل ناگهانی، عوارض بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.

  • کودک بعد از قطع شیردهی، تب می‌کند

از دیگر باورهای غلط که از قضا بسیار هم رایج است، این است که می‌گوید بعد از قطع شیردهی، نوزاد تب می‌کند. تب کودک بعد از شیر گرفتن، ممکن است رخ دهد، اما ارتباط مستقیمی با قطع شیردهی ندارد. وقتی شیردهی از سینه پایان می‌یابد، آنتی‌بادی بدن نوزاد که به واسطه شیر مادر تامین می‌شد، کاهش پیدا می‌کند. از همین روی، ممکن است مقاومت او در برابر بیماری کمتر شود. این تب، در حقیقت ناشی از بیماری است؛ مثلا سرماخوردگی یا…

  • شیر پسر را باید زودتر از دختر قطع کرد

از دیگر باورهای بی‌اساس به هنگام از شیر گرفتن نوزاد، دقیقا همین است که خیلی از مادران، متاسفانه به آن عمل می‌کنند. هرچند که ممکن است با توجه به تفاوت در غرایز دختر و پسر، میل اولاد ذکور به شیرخوردن بیشتر باشد، اما از نظر متخصصان، زمان از شیر گرفتن نوزاد پسر و دختر، هیچ فرقی با هم ندارد.

  • فصل پاییز بهترین زمان برای قطع شیردهی است

از جمله دیگر باورهای غلط به هنگام شیردهی به نوزاد، این است که می‌گویند برای قطع شیردهی، بهترین زمان فصل پاییز است. عزیزان! بهترین زمان برای از شیر گرفتن نوزاد، همان زمانی است که نوزاد آماده باشد. اما قرار است که نوزاد را به هر دلیلی با اجبار از شیر مادر بگیریم، توصیه می‌شود این کار در پاییز انجام شود؛ چرا که در فصل پاییز بیماری‌ کمتر است. (در زمستان عفونت تنفسی و در تابستان بیماری‌های اسهالی زیاد است.)

  • با قطع شیر مادر، باید شیشه شیر را جایگزین کرد

ترک دادن یک عادت، با جایگزین کردن آن با عادت دیگر، اصلا منطقی نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد. جایگزین کردن شیشه شیر یا پستانک نیز بعد از شیر گرفتن نوزاد، دقیقا مصداق بارز این حرف است. بسیاری باور دارند که برای ارضای روانی، کودک نیاز دارد که بعد از قطع شیردهی از سینه، چیزی را بمکد، به همین دلیل استفاده از پستانک یا شیشه شیر مناسب است. اما درست به عکس، متخصصان همیشه مادران را از این کار نهی کرده و در عوض، توصیه می‌کنند تا از لیوان و فنجان استفاده شود.

سخن پایانی

وبسایت کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی در زمینه خرید سیسمونی، لوازم نوزاد، خرید لباس نوزاد و هر آنچه شما برای نوزاد و کودک خود نیاز دارید را می توانید از این وبسایت با خیال آسوده خریداری کنید.

جدیدترین لباس های نوزادیخرید لباس نوزادی

10% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

ست تیشرت نخی و شلوارک جین

۳۲۸,۵۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدل star

۲۴۵,۰۰۰ تومان
35% تخفیف

لباس دوتکه و سه تکه

لباس نوزادی طرح ملوانی

۵۸,۰۰۰ تومان
15% تخفیف

لباس دوتکه و سه تکه

پلیور کرک دار جلو دکمه

۱۷۹,۰۰۰ تومان
15% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

ست بلوز نخی و بیلر

۲۹۸,۰۰۰ تومان
21% تخفیف
۱۳۰,۵۰۰ تومان
20% تخفیف

بادی نوزاد

زیر دکمه آستین کوتاه آدمک سفید

۱۳۲,۵۰۰ تومان
۴۲,۰۰۰ تومان۴۴,۰۰۰ تومان

سوالات متداول در مورد از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن نوزاد را از چه سنی می‌توان آغاز نمود؟

بهترین زمان برای شروع از شیر گرفتن نوزاد، زمان اتمام 2 سالگی است. اما در صورت نیاز، این کار را می‌توان از 6 ماهگی نیز به صورت تدریجی و کاملا آهسته، آغاز نمود.

چه زمانی نوزاد برای از شیر گرفته شدن آماده است؟

به طور طبیعی، شیردهی باید در آستانه 2 سالگی متوقف شد. اما بعضی اوقات، مصرف دارو توسط مادر، کمبود شیر مادر، زخم‌ و درد سینه، یا لزوم بازگشت به کار و تحصیل نیز از جمله دیگر دلایل از شیر گرفتن نوزاد هستند.

مهم‌ترین دلایل قطع شیردهی نوزاد چیست؟

به طور طبیعی، شیردهی باید در آستانه 2 سالگی متوقف شد. اما بعضی اوقات، مصرف دارو توسط مادر، کمبود شیر مادر، زخم‌ و درد سینه، یا لزوم بازگشت به کار و تحصیل نیز از جمله دیگر دلایل از شیر گرفتن نوزاد هستند.

عوارض از شیر گرفتن نوزاد چیست؟

از شیر گرفتن، هم برای نوزاد و هم برای مادر، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. کودک ممکن است دچار بدخلقی، سوء تغذیه یا خلائ عاطفی شود. مادر نیز ممکن است با ورم سینه، تغییرات هورمونی و یا تغییراتی احساسی مواجه شود.

 

4.2/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *