درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن

سوختگی پای نوزاد

علت سوختگی پای نوزادان تا قبل از ۲ سالگی به تماس پوست نوزاد با ادرار، مدفوع یا پوشک نامناسب مربوط می شوند. تقریبا می توان گفت  نازکی، حساس و لطیف بودن پوست نوزاد دلیل اصلی سوختگی پای نوزاد بشمار می رود  و سبب بی قراری نوزاد و بروز التهاب، سوزش و قرمزی پوست می شود.

قرمزی و بثورات ناشی از تماس در محل هایی از بدن کودک دیده می شود که کهنه یا پوشک کودک با پوست بدن او تماس داشته است. مانند ناحیه باسن، قسمت جلو و سطح خارجی ران ها، ناحیه تناسلی و کشاله ران ها.

همچنین برخی از مواد تحریک کننده پوست مانند انواع عطر ها، صابون ها و مواد شوینده و لوسیون ها نیز می توانند در برخی از موارد سبب حساسیت پوستی در نوزادان شوند.

با کلیک تصویر زیر می توانید انواع صابون های مایع و جامد مناسب نوزاد  را مشاهده کنید.

صابون مایع و جامد

ادرار سوختگی معمولا در نواحی مرطوب و گرم بدن ظاهر می شود. در این نواحی دانه های ریز و جوش های قرمز رنگی دیده می شود که به آن سوختگی گفته می شود. کودکانی که پوست حساس تری دارند بیشتر دچار ادرار سوختگی می شوند.

اگر این سوختگی ها در مراحل اولیه درمان نشود می توانند به یک عفونت قارچی یا عفونت باکتریال تبدیل شوند.

علت سوختگی پای نوزادان

عوامل بسیاری سبب سوختگی پای نوزادان می شود. مانند:

  1.  سوختگی پای نوزاد در اثر حساسیت به پوشک
  2.  حساس بودن پوست کودک به صورت ژنتیکی
  3. در اثر تعویض دیر هنگام پوشک
  4.  سوختگی در اثر محکم بستن پوشک نوزاد
  5.   سوختگی پای نوزاد در اثر مدفوع
  6.  در اثر اسهال های ویروسی
  7.   در اثر دندان درآوردن
  8.   استفاده از مواد شوینده قوی و ناسازگار با پوست نوزاد
  9.  رژیم غذایی مادر که وارد شیر او شده و ممکن است با پوست نوزاد ناسازگار باشد. در واقع شیر مادر در سوختگی پای نوزاد می تواند دخیل باشد.
  10.  خوردن غذای جدید در کودک که سبب تغییر در ترکیبات مدفوع و اسیدی شدن آن می شود.
  11.  استفاده از آنتی بیوتیک ها : این دارو ها علاوه بر باکتری های مضر باکتری های سالم را که به ازبین بردن قارچ های بدن کمک می کند نیز از بین می برند.
  12. مدفوع اسیدی : اسید موجود در بعضی از غذا ها به ویژه میوه ها و آب میوه ها، مدفوع نوزاد را اسیدی می کند که منجر به بثورات می شود. بهتر است برای مدتی کودک از خوردن میوه های اسیدی پرهیز کند.
    برای درمان سوختگی پای نوزاد و بثورات پوستی، ابتدا باید فهمید که منشاء آن ها چه عواملی بوده است. بدیهی است که با دانستن علت سوختگی مراحل درمان راحت تر خواهد بود.

انواع سوختگی پای نوزاد و بثورات پوستی 

۱- بثورات قارچی:

این نوع بثورات در داخل پوشک نوزاد که گرم و مرطوب است رشد و تکثیر می شود و کاندیدا نام دارد و موجب قرمز شدن پوست نوزاد می شود و اگر درمان نشود موجب ایجاد تاول خواهد شد. در نوع خفیف این نوع بثورات می توان از کرم های سوختگی پای نوزاد موجود در بازار استفاده کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درمان نیش پشه در نوزادان و کودکان

۲- بثورات تماسی:

بثورات تماسی به صورت لکه ی پهن و صاف است و در قسمت پشت نوزاد و در اثر تماس با پوشک خیس ایجاد می شود و یا در اثر شستن پوشک های پارچه ای با مواد شوینده نامناسب ایجاد می شود و با استفاده از پماد های ساده قابل درمان می باشد.

۳- بثورات باکتریایی:

بثورات باکتریایی  با سوزش همراه بوده و به صورت زخم ظاهر می شوند و در برخی از موارد مایعی زرد رنگ شبیه چرک از آن خارج می شود و برای درمان آن معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

۴- اگزما:

اگزما با تاول های برجسته همراه است و موجب خارش و پوسته شدن، پوست می شود و علت آن بیشتر آلرژی های غذایی و آلرژی تماسی می باشد.

۵- سوختگی پا در اثر اسهال:

انزیم های فعال موجود در اسهال می توانند به سرعت موجب سوختگی پای نوزاد شوند. جهت جلوگیری از این نوع سوختگی باید پوشک به سرعت تعویض گردد. برخی از افراد سوختگی پای نوزاد به خاطر دندان درآوردن را به دلیل افزایش بزاق دهان و بلع آن و در نتیجه شل شدن مدفوع و بروز اسهال می دانند.

کارینو کیدز  فروشگاه اینترنتی لوازم سیسمونی می باشد و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه خرید سیسمونی است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله کرم های سوختگی نوزاد  را تضمین می کند.

همچنین دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛  شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

چگونه می توان سوختگی پای نوزاد را درمان کرد

روش های درمانی زیادی برای التیام سوختگی پای نوزادان وجود دارد، که بر اساس نوع سوختگی و شدت آن مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از افراد اساسا درمان خانگی و سنتی سوختگی پای نوزاد را ترجیح می دهند و عده ای دیگر معتقد به مراجعه به پزشک یا استفاده از دارو و کرم های سوختگی پای نوزاد هستند.

اما بهتر است همیشه قبل از هر گونه اقدام درمانی برای عارضه مشکوک به سوختگی و قارچ با پزشک کودک خود مشورت نمایید.

درمان سوختگی پای نوزاد

– خشک نگه داشتن پای نوزاد و استفاده از صابون های مخصوص کودک بدون عطر می تواند به درمان سوختگی کمک کند.

– باز نگه داشتن پای کودک و پوشاندن شلوار نخی برای درمان سوختگی پای کودک مناسب است.

– مالیدن لایه نازکی روغن زیتون و یا روغن نارگیل در محل آسیب دیده

– تعویض پوشک نوزاد بلافاصله پس از دفع مدفوع و ادرار

– خشک کردن محل سوختگی با حوله تمیز و با حرکات ضربه ای بدون مالش

برای خشک کردن پای نوزاد می توانید از انواع خشک کن پارچه ای نوزاد استفاده کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کوتاه کردن و گرفتن ناخن نوزاد (مواردی که خیلی از مادران نمی دانند)

خشک کن پارچه ای نوزاد

– محکم نبستن پوشک

– استفاده از پوشک های ضد حساسیت

استفاده از بهترین کرم و پماد برای سوختگی پای نوزاد: بهتر است محصولی انتخاب کنید که حاوی زینک اکساید بوده و عاری از مواد معطر باشد. همچنین کرم های حاوی ویتامین های آ و د می تواند به روند درمان کمک کنند.

از بهترین و معروف ترین کرم های سوختگی خارجی موجود در بازار کرم سوختگی سودوکرم و موستلا می باشد. از این کرم ها هم جهت پیشگیری و هم جهت درمان سوختگی پای  کودک نیز می توان استفاده کرد .

کرم سوختگی پای نوزاد سودوکرم با داشتن زینک اکساید دارای اثر التیام بخشی و محافظت کنندگی پوست می باشد و بهترین پماد سوختگی پای نوزاد می باشد.

همچنین به دلیل داشتن لانولین اثر نرم کنندگی نیز دارد. از این کرم جهت درمان و تسکین دهندگی زخم ها و التهابات ناشی از عرق سوختگی و ادرار سوختگی نوزادان استفاده می شود.

در فرمول این کرم از مواد دفع کننده آب و رطوبت استفاده شده است تا بتواند به خوبی از پوست محافظت کند .

 

کرم سوختگی سودوکرم نوزاد 250 گرمی sudocrem

همچنین کرم سوختگی پای نوزاد موستلا دارای اثر تسکین دهندگی به میزان ۸۰% بوده و علاوه بر کاهش سوزش و خارش باعث رفع سوختگی نوزاد می شود.

این کرم دارای زینک اکساید، عصاره آلکاسه آ و عصاره روغن آفتابگردان است و پس از استفاده از آن خطر بازگشت مجدد سوختگی به میزان چشم گیری کاهش می یابد.

کرم متوقف کننده سوختگی پای کودک وی کر هم حاوی زینک اکساید است و از محصولات خوبی است که توصیه می شود.

کرم متوقف کننده سوختگی پای کودک وی کر حاوی زینک اکساید

درمان سنتی یا خانگی سوختگی پای نوزاد

برای درمان سوختگی پای نوزاد می توان از روش های سنتی و درمان های گیاهی استفاده کرد. و در صورت موثر واقع نشدن این روش ها به پزشک مراجعه نمود. برخی از دارو های گیاهی موثر در سوختگی پای کودک عبارتند از:

  • گل همیشه بهار یک گیاه عالی برای پوست های حساس است و خیلی سریع التهابات و بثورات پوستی را بهبود می بخشد.
  • اسطوخودوس با عطری که دارد سبب آرامش پوست خواهد شد.

در ضمن از روغن زیتون برای سوختگی پای نوزاد می توان استفاده کرد.  زیرا تا حدود زیادی سبب نرم نگه داشتن پوست نوزاد می شود.

درمان ادرار سوختگی پای نوزاد دختر

جهت درمان سوختگی پای نوزاد دختر باید به سرعت و پس از دیدن اولین نشانه های سوختگی اقدام کرد. زیرا نوزادان دختر معمولا پوست حساس تری نسبت به نوزادان پسر دارند.

مهم ترین نکته در هنگام پماد زدن به نوزادان دختر این است که هرگز نباید چیزی وارد واژن نوزاد شود و حتما باید روی سطح پوست استعمال شود. ورود پماد به واژن ممکن است باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری یا سایر بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی شود.

همچنین هنگام شستن نوزاد حتما باید از جلو به سمت عقب عمل شستشو را انجام داد . اگر می خواهید در مورد شستن نوزاد بیشتر بدانید مقاله  آموزش شستن نوزاد و تعویض پوشک را مطالعه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید پتوی نوزاد + عکس مدل های مختلف

درمان سوختگی پای نوزاد پسر

اگر نوزاد پسر باشد جهت استفاده از پماد باید ختنه شدن او را در نظر گرفت. اگر نوزاد ختنه نشده است هرگز پوست بیرونی او را دستکاری نکنید.

و  پماد را در نقاطی که سوختگی شده است به آرامی پخش کرده و از زدن پماد در نقطه مجرای ادراری او خودداری کنید.

جهت درمان سریع سوختگی پای نوزادان باید این نکات را در نظر گرفت :

۱- با مشاهده اولین نشانه های سوختگی برای درمان آن اقدام کنید .

۲- اگر بعد از ۲ الی ۳ روز پیشرفتی در روند درمان حاصل نشد یا هر یک از نشانه های زیر را در کودک خود مشاهد کردید، حتما به پزشک اطفال مراجعه نمایید:

  •  اگر نوزاد تب دارد
  • در صورتی که  بثورات به خارج از پوشک نوزاد کشیده شده است.
  •  وقتی بثورات بدتر شده و یا نوزاد دچار اسهال شده است.
  •  اگر بثورات دارای تاول یا زخم چرکی باشد.

و در آخر شما اکنون اطلاعات کافی در مورد سوختگی پای نوزاد را کسب کرده اید و می توانید جهت جلوگیری از سوختگی پای کودک خود اقدامات لازم را انجام دهید.

درمان سوختگی پای نوزاد به علت اسهال

اسهال، یکی از شایع‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث سوختگی پای کودک شود؛ این موضوع را پیشتر نیز ذکر کردیم.

حال اگر تشخیص داده شد که سوختگی، واقعا به دلیل اسهالی شدن نوزاد است، باید علت اسهال را پیدا کرد. به عبارت دیگر، باید دید که علت اسیدی شدن مدفوع کودک چیست.

معمولا برای اسهال نوزاد، دو علت را بیشتر از همه شایع می‌دانند:

  1.  اول، بیماری پوستی سرخی عفونی یا اریتما اینفکتوزیوم
  2. دوم، حساسیت به پروتئین‌های موجود در شیر مادر

برای درمان سوختگی پای نوزاد در اثر اسهال، بهترین راهکار این است که به نزد پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای درمان سوختگی و رفع التهاب نیز می‌توانید از راهکارهایی مثل تعویض مرتب پوشک کودک، شست و شوی پای نوزاد با آب ولرم، باز گذاشتن نوزاد و یا استفاده از پمادهای ضد سوختگی را به کار ببرید.

گرچه گاه استفاده از شیر مادر برای سوختگی پای کودک نیز پیشنهاد می‌شود؛ اما از نظر علمی، این کار ممکن است موجب عفونت شود و کار را بدتر کند.

سوختگی پای نوزاد به علت در آوردن دندان

این سوال را والدین بسیاری می‌پرسند، اما باید بدانید که سوختگی پای کودک و در آوردن دندان، به صورت مستقیم به هم ارتباط ندارند.

سوختگی و بروز بثورات روی پای کودکو در نواحی تناسلی، بیشتر به آن دلیل است که نوزاد در این دوران، بزاق بیشتری را ترشح می‌کند.

ترشح بیش از اندازه بزاق در دهان، وارد معده شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. به عبارت دیگر، سوختگی پای نوزاد در اثر دندان درآوردن، به علت تغییر ترکیب ادرار اوست.

این اثر موقت بوده و برای رفع آن، می‌توانید راهکارهایی را که در مقاله به شما معرفی کردیم، به کار ببرید.

کرم سوختگی نوزاد هم از جمله وسایلی است که در چک لیست لوازم سیسمونی قرار دارد و قطعا هر پدر و مادری یک بار به ان نیاز پیدا می کند.

 

4.5/5 - (11 امتیاز)

‫33 نظر ارسال شده در “درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن

  1. مامان رونیکا :

    ممنون بابت مطالب مفیدتون. اره واقعا وقتی پای بچه ادرار سوخته شده اصلا از لیف استفاده نکنید برای شستن. چون پوستش از هر زمان دیگه ای نازک تر شده.

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      درود بر شما دوست عزیز
      احتمالش هست. حتما از پزشک خودتان در این باره راهنمایی بگیرید.

  2. ژاله محمدی :

    یکی از مواردی که باعث سوختگی پای نوزادان میشه. استفاده بیش از حد از دستمال مرطوب معطر و نامرغوبه. من دیدم خیلی از بچه ها به این دستمال ها حساسیت دارن ولی مادر نمی دونه و علایم اولیه رو متوجه نمیشه

  3. پونه س :

    من نمی خوام پماد و کرم برای بچه ام استفاده کنم. از روغن های گیاهی کدومش رو شما پیشنهاد میدین؟

  4. مژگان :

    بچه من چند ماهشه پوستش خیلی حساسه. خودمم بهش شیر میدم. چه رژیم غذایی باید داشته باشم؟ که بچه اذیت نشه . البته پاهاش سوختگی نداره. اما قرمز رنگ میشه.

  5. معصومه خ :

    هر دوتا بچه های من وقتی که اسهال میگرفتن پشت بندش مکافات سوختگی پاهاشون رو داشتم.

  6. محبوبه ح :

    اگر پشت بچه دارای تاول و زخم چرکی بود. چه پمادی مناسب تره. انتی بیوتیک یا زینک اکسید

  7. حنانه م :

    زمانی که بچه دچار ادرار سوختگی میشه یه مدت سعی کنید اصلا بچه رو پوشک نکنید. اگرهم مجبور بودید یا پوشک رو شل ببندید یا سایز بزرگ استفاده کنید. پوشک تنگ و محکم بچه رو اذیت میکنه

  8. سروناز :

    پوشک مارک خوب برای نوزاد چه مارکی رو پیشنهاد میکنید. که با پوست بچه سازگاری داشته باشه؟

  9. هنگامه ر :

    حساسیت به پوشک هم میتونه علت سوختگی پاهای نوزاد باشه؟

  10. فریده :

     سلام
    وقت بخیر
    اگر پشت بچه دارای تاول و زخم چرکی بود. چه پمادی مناسب تره. انتی بیوتیک یا زینک اکسید؟؟؟؟

  11. نارون ف :

    البته درست هم میگید. توی بعضی شهرها که اب و هوای گرم دارن. بچه بی زبون عرق سوز میشه که نباید اینو با ادرار سوختگی اشتباه گرفت.

  12. آیلار کرمی :

    چه مارکی برای خرید دستمال مرطوب و شویینده ها خوبه که برای پوست حساسشون مشکلی پیش نیاد؟ قیمت برام مهم نیست . فقط مارک خوب می خوام.

  13. باران ف :

    من تمام موارد رو که گفتید رعایت می کنم ولی همچنان بچه من ادرار سوختگی داره. امکانش هست بخاطر داروی های باشه که خودم مصرف می کنم؟؟ البته همه داروهام تقویتین

    • مشاور کارینو کیدز :

      خیر داروهای تقویتی تاثیر در ادرار سوختگی ندارند

  14. بهجت کریمی :

    بچه ای که پاش ادرار سوخته میشه. بخاطر اینه که مادرش گرمی زیاد خورده. باید پای بچه رو با عرقیات خنکی مثه کاسنی بشویید

  15. maryam :

    سلام. ادرار سوختگی نوزاد درمن خانگی هم داره. یا حتما باید از پماد استفاده کنیم؟

    • مشاور کارینو کیدز :

      سلام دوست عزیز. همانطور که در مقاله بیان شد. می تونید برای درمان ادرار سوختگی نوزاد از گل همیشه بهار، یا اسطو خودوس و همچنین روغن زیتون استفاده کنید.

  16. نیلوفر احمدی :

    سلام. ادرار سوختگی نوزاد درمان خانگی هم داره. یا حتما باید از پماد استفاده کنیم؟

    • مشاور کارینو کیدز :

      سلام دوست عزیز. همانطور که در مقاله بیان شد. می تونید برای درمان ادرار سوختگی نوزاد از گل همیشه بهار، یا اسطو خودوس و همچنین روغن زیتون استفاده کنید.

    • مشاور کارینو کیدز :

      سلام دوست عزیز.
      سوختگی پای نوزاد فقط به خاطر ادرار نیست. دلایلی مانند آلرژی های غذایی و آلرژی تماسی و یا اگر از پوشک های پارچه ایی استفاده می کنید در اثر شستن پوشک های پارچه ای با مواد شوینده نامناسب ممکن ایجاد شود.

  17. شبنم امینی :

    برای سوختگی پای نوزاد چکار می تونیم انجام بدیم. حتما باید بچه رو ببریم پیش دکتر؟

    • مشاور کارینو کیدز :

      خیر . در اغلب موارد نیازی به ویزیت پزشک نیست. شما می تونید با تهیه کرم سودوکرم در منزل ادرار سوختگی نوزاد رو درمان کنید.

  18. لاله روزبه :

    ادرار سوختگی برای نوزادان دختر می تونه خطر ناک باشه؟ خیلی نگران دخترم هستم.

    • مشاور کارینو کیدز :

      سلام دوست عزیز. در صورتی که بثورات و تاول ها چرکی نباشد، جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *