روش صحیح شستن و استریل شیشه شیر نوزاد

روش صحیح شتن و استریل کردن شیشه شیر نوزاد

نگهداری و حفظ سلامت نوزاد مسئولیتی بسیار سنگین است که برعهده والدین نوزاد می باشد. در این میان  شستن صحیح و استریل کردن وسایل تغذیه نوزاد مانند شیشه شیر، سرشیشه و پستانک جهت حفظ سلامت نوزاد بسیار حائز اهمیت است.

خرید شیشه شیر

چرا شستن و استریل کردن شیشه شیر تا این حد ضروری است؟

همان طورکه می دانید سیستم ایمنی نوزاد بسیار ضعیف و حساس است.بنابراین بدن کودک برای مقابله با طیف وسیعی از عفونت ها و آلودگی ها به اندازه کافی مقاوم و قوی نیست.پس در مرحله اول باید تمام تلاش والدین مبنی برکاهش  احتمال ابتلای بیماری در نوزاد باشد.

شیرمحیط مناسبی برای رشد انواع میکروب ها و باکتری هاست به همین دلیل کلیه لوازم مربوط به شیشه شیرو سرشیشه و درپوش باید به خوبی تمیز و استریل  شوند تا خطرابتلا به بیماری هایی مانند اسهال ، استفراغ ، و انواع بیماری های عفونی در نوزاد کاهش یابد.

ضرورت شستن شیشه شیر نوزاد

آموزش استریل کردن شیشه شیرنوزاد

اغلب متخصصان معتقدند که شیشه شیرنوزادان کم تر از 3ماه باید به صورت روزانه استریل شود.

روزانه استریل کردن و شستن شیشه شیر نوزاد

روش های مختلفی برای استریل کردن شیشه شیرو سرشیشه آن وجود دارد.

استریل شیشه شیر با آب جوش

یکی از ساده ترین روش ها استریل کردن به وسیله جوشاندن است.

در این روش ابتدا تمام قطعات شیشه شیر مانند درپوش ، سرشیشه و بطری را جدا کرده ودر یک قابلمه بزرگ قرار دهید .سپس در قابلمه تا اندازه ای که روی این قطعات پوشانده شود آب بریزید.

در مرحله بعد اجازه دهید تا آب به جوش آید و 5 دقیقه بجوشد . سپس تمامی لوازم را از آب خارج کرده و صبرکنید تا کاملا خشک شوند.

دو نکته مهم  در خصوص استریل شیشه شیر با آب جوش:

خرید شیشه شیر چیکو
  1. اگر از بطری های پلاستیکی استفاده میکنید دقت کنید که در اثر حرارت مستقیم ذوب نشده و آسیب نبیند.بهتر است شیشه شیر نوزاد را از برند های معتبر مانند چیکو، اونت وتویست شیک تهیه کنیدتا بتوانید با خیال راحت آنها را بجوشانید.
  2. برخی از سرشیشه هایی که از مرغوبیت بالایی برخوردارنیستند ممکن است دراثر حرارت پاره شوند بنابراین اگر سریشه شما ازبرندهای معتبر نیست مدت زمان جوشاندن را کاهش دهید تا آسیب نبیند.
خرید شیشه شیرهای اونت

اما به جز استریل کردن لازم است که پس از هر بار استفاده نوزاد از شیشه شیر ، شیشه و تمامی اجزای آن را به دقت تمیزکنیدکه در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید شیشه شیر

طریقه شستن شیشه شیر نوزاد

  1. ابتدا دست های خود را با آب و ابون بشویید.شاید تعجب کنید اما برطبق تحقیقات انجام شده اغلب والدین این مرحله مهم را فراموش می کنند.شستن دست هامیتواند از انتقال میکروب به بطری وسرشیشه جلوگیری کند.
  2. مهم نیست شیرشما از چه برندی باشد ، از هر نوع بطری که استفاده میکنید لازم است که تمامی اجزای آن را از هم جدا کنید تا مطمعن شوید که هر قسمت

به درستی تمیز شده است.

  1. در این مرحله باید تمام اجزا را زیر آب بگیرید. در این مرحله سرد یا گرم بودن آب مهم نیست.دقت کنید ک به علت احتمال آلوده بودن سینک نباید قطعات را درون سینک قرار داد.
  2. برای شستن شیشه شیر نوزاد ، تمام قطعات را درون یک ظرف که با آب گرم و صابون پر شده است قرار دهید. سپس با استفاده از برس مخصوص شستن شیشه شیر نوزاد تمامی اجزا را به دقت بشویید.( توجه داشته باشید که از این برس فقط جهت شستن شیشه شیر نوزاد باید استفاده کرد.)

سپس تمام قطعات را دوباره زیر آب بگیرید.

  1. تمامی اجزا را بر روی یک حوله یا دستمال تمیز ودر مکانی عاری از آلودگی و گردوغبار خشک کنید.

شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرف شویی

شستن شیشه شیر با مایع ظرف شویی بلامانع است اما باید دقت کنید که حجم مایع استفاده شده کم باشد و پس ازشستن به خوبی تمامی اجزا را شسته و آب کشی نمایید به طوری که بو یا طعم مایع ظرفشویی کاملا از بین برود.

امروزه شوینده های بسیاری با برند های مختلف برای شستن لوازم نوزادان تولید شده است که میتواند جایگزینی مناب برای مایع ظرف شویی باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سکسکه نوزاد چه دلایلی دارد و برای رفع آن باید چه کرد؟

مایع مخصوص شستن شیشه شیر به دلیل اینکه فاقد رنگ ، عطر و مواد شیمیایی است خطر ابتلا به مسمومیت ، آسم و حساسیت را در نوزاد کاهش میدهد.

طریقه شستن سرشیشه نوزاد

از کلیه روش هایی که جهت شستن و یا استرلیزه کردن شیشه شیر ذکر شد میتوان برای شستن سرشیشه نوزاد نیز استفاده کرد.

شستن شیشه شیر نوزاد با وایتکس

لازم به ذکر است که به دلیل  خطرات احتمالی ناشی از استفاده از وایتکس بهتر است از این محلول جهت شستن شیشه شیر استفاده نشود.

اما اگر بنا به ضرورت مجبور به استفاده از وایتکس شدید باید ابتدا آن را رقیق کنید و سپس با آب سرد شیشه و اجزای آن را به خوبی بشویید و در اخر با دقت در مجاورت هوا خشک نمایید.

شستن شیشه شیر با جوش شیرین

برای شستن شیشه شیر با جوش شیرین ابتدا باید شیشه را با آب گرم به خوبی بشویید سپس یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را درون شیشه شیر ریخته وتا نیمه به آن آب گرم اضافه کنید.

سپس درب بطری را بسته به مدت 1 دقیقه آن را تکان دهید و سپس به خوبی آب کشی نموده و خشک کنید.

سخن پایانی

این مقاله توسط تیم تحریریه کارینوکیدز برای شما عزیزان آماده شده است. کارینو کیدز یک فروشگاه اینترنتی سیسمونی و لوازم نوزاد است؛ که شما می توانید تمامی لوازم ضروری سیسمونی نوزاد خود اعم از شیشه شیر، لباس نوزاد، ست های نوزادی، لوازم غذاخوری، لوازم حمل و نقل نوزاد، لوازم حمام و بهداشتی نوزاد خود را تهیه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
زمان مناسب برای بیرون بردن نوزاد از خانه

سایت کارینو کیدز دارای مجوز  نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت (اینماد) می باشد؛ همچنین کارینوکیدز عضو اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی می باشد.

جدیدترین لباس های نوزادیخرید لباس نوزادی

لباس نوزاد و کودک

ست تیشرت نخی و شلوارک جین

۳۶۵,۰۰۰ تومان
35% تخفیف

لباس دوتکه و سه تکه

لباس نوزادی طرح ملوانی

۵۸,۰۰۰ تومان

لباس دوتکه و سه تکه

پلیور کرک دار جلو دکمه

۲۱۰,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدل star

۲۴۵,۰۰۰ تومان
20% تخفیف

بادی نوزاد

زیر دکمه آستین کوتاه آدمک سفید

۱۳۲,۵۰۰ تومان
21% تخفیف
۱۳۰,۵۰۰ تومان

لباس نوزاد و کودک

ست بلوز نخی و بیلر

۳۵۰,۰۰۰ تومان
9% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

لباس 3 تکه پنبه مدل DOG

۲۳۱,۰۰۰ تومان

سوالات متداول

برای از بین بردن بود بد شیشه شیر نوزاد چه کاری باید انجام دهیم؟

برای از بین بردن بود بد شیشه شیر چند راه حل وجود دارد که آسان ترین آن شستن کامل شیشه شیر و قرار دادن آن به مدت یک شب درون فریزر است زیرا

دمای سرد باکتری ها را منجمد میکند.

راه حل دیگر شستن شیشه شییر با مایع مخصوص شستن شیشه شیر نوزاد است.

چه زمانی باید شیشه شیر نوزاد را تعویض کرد؟

به طور متوسط هر سه ماه یک بار باید شیشه شیر نوزاد را تعویض کرد. اما در صورت مشاهده آثار شکستگی یا ترک خوردگی و همچنین تغییر رنگ شیشه شیر باید آن را تعویض نمایید.

آیا وجود بود بد در شیشه شیر نوزاد پس از شستن کامل می تواند به سلامت نوزاد آسیب برساند؟

خیر. در صورتی که مطمئن هستید که شیشه شیر و سایر اجزای آن را به خوبی تمیز و خشک کرده اید این بو نمی تواند به سلامت نوزاد آسیب برساند.

آیا جوشاندن شیشه شیر پلاستیکی مضر است؟

بهتر است شیشه شیر را با آب گرم بشویید و از جوشاندن آن خودداری کنید ولی جوشاندن سرشیشه هر سه الی چهار روز یک بار بلامانع است.

جهت خرید شیشه شیر و سرشیشه و سایر لوازم سیسمونی از برند های معتبر با ضمانت اصالات کالا به سایت کارینوکیدز مراجعه نمایید.

4/5 - (13 امتیاز)

‫6 نظر ارسال شده در “روش صحیح شستن و استریل شیشه شیر نوزاد

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      برندهای چیکو و ناک از برند های معتبر موجود در بازار هستند.

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      پیشنهاد ما استفاده از برس های مخصوص شستن شیشه شیر است.

  1. عطیه رجبی :

    آیا نیاز است سرشیشه را قبل از هر بار استفاده بجوشانیم؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      اگر کودک شما بیمار است یا زودتر از زمان مقرر متولد شده و یا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید قبل از هر بار استفاده سرشیشه را بجوشانید و شیشه را با

      آب گرم جوشیده شده بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *