مراقبت های ۴۰ روزگی نوزاد

مراقبت های 40روزگی نوزاد

پس از ۹ ماه انتظار کودک شما هم اکنون در آغوش شما است ، اولین در آغوش گرفتن ها ، اولین شیر دادن و تماس پوست به پوست را به یاد داشته باشید . اکنون وقت آن است که مراحل پیوند با جدید ترین عضو خانواده را شروع کنید و شاید گاهی هفته ها طول بکشد تا بتوانید عشق و دلبستگی را در خود پرورش داده و به نوزاد خود نشان دهید .

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله لوازم خواب نوزاد را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

در هفته اول از نوزاد خود چه انتظاری دارید ؟ آیا می دانید چگونه باید از او مراقبت و نگهداری کنید ؟ در نگاه اول باید گفت که یک نوزاد تازه متولد شده دو نیاز اساسی دارد : خواب و تغذیه.

نوزادان در ماه های اولیه تولد در یک دوره ۲۴ ساعته ۱۴ الی ۱۸ ساعت به خواب احتیاج دارند و معمولا هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می شوند . نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند باید بر اساس میزان علاقه ای که کودک به خوردن نشان میدهد تغذیه شوند ، ولی نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند تقریبا بین ۳۰ الی ۶۰ میلی لیتر در هر نوبت شیر می خورند .

در مورد روش تهیه شیر خشک می توانید مقاله مراحل تهیه شیر خشک را مطالعه فرمایید.

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اکثر نوزادان پس از تولد مقداری وزن کم می کنند و با وزنی کم تر از وزن اولیه خود بیمارستان را ترک می کنند . این موضوع کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد ، میزان کاهش وزن در حدود ۵ الی ۱۰ درصد است . نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند طی مدت ۲ هفته این کاهش وزن را جبران می کنند اما نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند زودتر افزایش وزن پیدا کرده و به وزن اولیه خود می رسند . با توجه به دو نیاز ضروری کودک در ماه های اولیه تولد یعنی خوابیدن و تغذیه کردن باید وسایل لازم برای رفع این دو نیاز را فراهم کرد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهنمای خرید ساک لوازم نوزاد + انواع مدل ها

لوازم خواب نوزاد

۱- گهواره یا تخت خواب

۲- تشک نرم و راحت

۳- بالش

۴- پتو ( کلاه دار و ساده )

۵- قنداق چسبی

۶-  قنداق فرنگی

با فراهم کردن این لوازم شرایط خواب راحت و همراه با آرامش را برای کودکتان فراهم کرده و می توانید به رشد او کمک کنید .

می توانید در مقاله راهکارهای خواباندن نوزاد در مورد این موضوع بیشتر بدانید.

لوازم تغذیه نوزاد

۱ – شیشه شیر

۲- شیر خشک

۳- پستانک

۴- شیر دوش

۵- پد سینه

۶- فلاسک آب گرم

۷- قنداغ خوری

خرید لوازم غذاخوری نوزاد از کارینو کیدز

می توانید برای خرید ملزومات غذاخوری نوزاد به لینک زیر مراجعه کنید.

غربالگری

پس از تولد نوزاد پزشکان با بررسی وضعیت ظاهری ، میزان نبض و ضربان قلب ، میزان واکنش نسبت به محرک ها ، توانایی در حرکت دادن عضلات دست ها و پاها و همچنین تنفس کودک شرایط و وضعیت کلی او را ارزیابی می کنند . اما سایر آزمایش ها برای تشخیص زود هنگام بیماری های مادر زادی ضروری است و معمولا طی الی روز پس از تولد کودک انجام شده و به آزمایش های غربالگری معروف هستند .

این آزمایش ها شامل بررسی ۳ بیماری کم کاری مادر زادی غده تیروئید ، فنیل کتنوری و فاویسم است . همچنین غربالگری شنوایی نیز در نخستین روزهای تولد نوزاد انجام می شود . کم شنوایی اگر به موقع درمان نشود توانایی یاد گیری ، صحبت کردن و مهارت های ادراکی نوزاد مختل شده و به خوبی انجام نمی گیرد .

مراقبت از بند ناف

از بند ناف کودک به عنوان آخرین یادگاری از رحم مادر یاد می شود . پس از تولد کودک و هنگامی که بند ناف او بریده می شود کمی از آن به ناف متصل باقی می ماند و معمولا بین ۴ الی ۱۰ روز طول می کشد تا کاملا خشک شده و از ناف جدا شود . در طول این مدت تمیز و خشک نگه داشتن بند ناف بسیار مهم است .

نکات مربوط به مراقبت از بند ناف

۱- اگر بند ناف کثیف شده است ، به آرامی با یک دستمال نرم ، مرطوب و تمیز و بدون استفاده از صابون یا الکل آن را تمیز کرده و سپس خشک نمایید .

۲- با قرار دادن بند ناف در معرض جریان هوا به خشک شدن سریع آن کمک کنید .

۳- تا قبل از افتادن بند ناف ، از حمام کردن نوزاد و قرار دادن او در وان خود داری کنید و برای حمام کردن از روش اسفنجی استفاده نمایید .

می توانید در مقاله حمام کردن نوزاد در مورد این موضوع بیشتر بدانید. همچنین در ویدئوی زیر آموزش نحوه حمام کردن نوزاد آمده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مراحل تهیه شیر خشک

۴- هنگام پوشک کردن نوزاد دقت کنید که بند ناف زیر پوشک قرار نگیرد و پوشک کثیف و مرطوب را به سرعت تعویض نمایید .

۵- از پوشاندن لباس های تنگ به نوزاد خود داری کنید . زیرا باعث می شود که بند ناف کودک تحت فشار قرار بگیرد و گردش هوا کم تر شود .

۶- به هیچ عنوان سعی در جدا کردن بند ناف نداشته باشید و هرگز آن را نکشید . حتی اگر به اندازه یک نخ به بدن متصل شده باشد . زیرا جدا کردن زود هنگام بند ناف ممکن است سبب ایجاد خونریزی مداوم شود .

عفونت در بند ناف

اگر چه عفونت در بند ناف نوزاد به ندرت اتفاق می افتد ، اما در صورت مشاهده علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه نمایید :

۱- ظاهر متورم و قرمز

۲- چرک یا ترشحات بد بو

۳- برآمدگی پر از مایع روی بند ناف یا در محل اتصال به بدن

۴- خونریزی از محل اتصال بند ناف

۵- بی حالی ، کم اشتهایی و تحریک پذیر شدن نوزاد

۶- تورم در ناحیه شکم

پس از جدا شدن بند ناف ممکن است مقدار کمی ترشح آغشته به خون مشاهده کنید که جای نگرانی وجود ندارد .

زرد شدن نوزاد

زردی اتفاقی بسیار شایع در بین نوزادان است ، معمولا ۶۰% نوزادان ۲ الی ۳ روز پس از تولد زرد می شوند و یک هفته الی ۱۰ روز طول می کشد تا کاملا بهبود یابند . علت زردی نوزادان نابالغ بودن کبد در دفع و پردازش بیلی روبین در خون است .در اکثر موارد زردی به خودیه خود یا با روش های درمانی آسان از بین می رود و هیچ گونه عوارضی در بدن ایجاد نمی کند . اگر چه معمولا برای پیش گیری از زردی کاری از دست شما بر نمی آید اما باید نسبت به علائم آن آگاهی داشته و جهت درمان آن اقدام کنید .

زردی اغلب در صورت نوزاد ظاهر می شود و سپس به سایر اندام های بدن از جمله سفیدی چشم ها سرایت می کند . یک روش خوب برای بررسی زردی کودک این است که با انگشت به آرامی پیشانی و یا بینی او را فشار دهید در جایی که پوست را فشار داده اید رنگ مایل به زرد را مشاهده خواهید کرد . روش دیگر که توسط پزشک انجام می شود انجام آزمایش تایین میزان بیلی روبین به وسیله نمونه خون است . رایج ترین روش درمان برای زردی نوزاد فوتو تراپی است ، در این روش چشم ها و اندام تناسلی نوزاد را می پوشانند و سپس آن را در زیر نور لامپ های خورشیدی مخصوص یا لامپ های ( ال ای دی ) قرار می دهند . این نور بیلی روبین را شکسته و موجب دفع آن از طریق ادرار می شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش شستن نوزاد و تعویض پوشک بعد از مدفوع

بنابراین تغذیه مناسب و کافی نوزاد در طول دوره درمان بسیار حائز اهمیت است و هر چه میزان ادرار نوزاد بیشتر باشد روند درمان سریع تر خواهد بود .

حمام کردن نوزاد

یکی دیگر از چالش های پیش روی شما پس از تولد نوزاد حمام کردن است . بهتر است برای بار نخست این کار را تنهایی انجام ندهید و از همسر خود کمک بخواهید و تمامی وسایل مورد نیاز مانند وان ، حوله ، لیف ، شامپوسر و بدن ، پوشک ، لباس ، کرم و لوسیون را قبل از حمام کردن آماده کرده و در دسترس خود قرار دهید . از حمام کردن روزانه نوزاد پرهیز کنید . دو مرتبه حمام کردن در هفته برای نوزادان کافی است .

نقاط نرم کودک

قسمت نرم سر کودک با پوست سخت پوشیده شده است ، این نقطه از بدن نوزاد به او امکان می دهد تا هنگام تولد بتواند از کانال خروجی بیرون آید ، همچنین اجازه رشد سریع تر را به مغز کودک می دهد . پس از دو ماهگی قسمت عقبی این ناحیه از سر نوزاد بسته می شود و قسمت جلویی آن نیز تا پایان ۲ سالگی به طور کامل بسته خواهد شد . چون نوزادان عضلات قوی برای نگه داشتن سر و گردن خود را ندارند باید توجه کرد زمانی که می خواهید نوزاد خود را در آغوش بگیرید حتما سر او را با دستان خود نگه دارید .

تعویض لباس کودک

از دیگر کارهایی که معمولا به صورت روزانه انجام می شود تعویض لباس کودک است . بنابراین ضروری است چند دست لباس مناسب در سایز های مختلف تهیه نمایید . به دلیل ظریف و حساس بودن بدن کودکان خصوصا در ماه های نخست تولد تعویض لباس کودک باید با دقت ، صبر و حوصله انجام شود تا به بدن نوزاد آسیبی نرسد . سعی کنید بیشتر از لباس های سرهمی و یا زیر دکمه استفاده نمایید تا کمر نوزاد در هنگام بغل کردن پوشیده باشد .

در وبسایت کارینو کیدز می توانید انواع لباس های سرهمی را خریداری کنید.

انواع بادی نوزاد

سرگرمی نوزاد

بهترین بازی برای کودک تازه متولد شده آویز هایی هستند که به گهواره یا تخت متصل می شوند . این آویزها به تقویت حس بینایی نوزاد کمک می کنند و تا ۲ سالگی برای او مفید می باشند .

برای مشاهده آویزهای تخت میتوانید لینک زیر را مشاهده کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *