علت گریه های نوزاد + راهکارها

علت گریه های نوزاد و راهکار آن

بهتر است در ابتدا قبل از اینکه درباره علت گریه های نوزاد صحبت کنیم؛ این موضوع را بدانید که خوابیدن، غذا خوردن، گریه کردن این ها رفتار یک نوزاد تازه متولد شده در چند ماه اول است. اگر چه ممکن است نوزاد شما تا حدودی با شما تماس چشمی برقرار کند، اما گریه اصلی ترین چیزی است که در مورد رفتار کودک مشاهده خواهید کرد. نوزادان تازه متولد شده معمولاً ۲ تا ۳ ساعت در روز را با گریه می گذرانند. نوزادان گاهی بدون دلیل مشخصی گریه می کنند. اما گاهی، آنها سعی می کنند با گریه خود چیزی برای شما تعریف کنند.

به عنوان مثال، نوزاد شما گریه می کند زیرا احساس گرسنگی، نا آرامی یا ناراحتی بر اثر خیس بودن می کند، یا فقط به این دلیل که به نوازش نیاز دارد. و گاهی اوقات کودک شما بدون هیچ دلیل مشخصی گریه می کند.

در واقع نوزادان با خلقیات بسیار متفاوتی به دنیا می آیند. برخی آرام و راحت هستند و به نظر می رسد برخی دیگر از شدت تحرک بیشتری برخوردار هستند. برخی دیگر ساکت ترند و بعضی ها بیشتر اوقات با نشاط هستند و بعضی دیگر جدی تر.

کارینو کیدز فروشگاه اینترنتی سیسمونی و یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در این زمینه است و کیفیت تمام محصولات خود از جمله لوازم خواب نوزاد  را تضمین می کند. همچنین کارینو کیدز دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد؛ شما با خیال آسوده می توانید سفارشات خود را ثبت و در سریع ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

گریه نوزاد تازه متولد شده چه دلایلی دارد؟

 ۱)  گرسنگی

نوزادان در طی ۳ ماه اول زندگی خود تمایل دارند به دفعات هر دو ساعت یکبار تغذیه کنند. انها معمولاً با گریه های کوتاه به مادر خود می فهمانند که شیر می خواهند. در این مواقع سینه یا شیشه شیر را به او بدهید ببیند علت گریه های نوزادتان گرسنگی بوده است یا خیر. حتی اگر آنها گرسنه نباشند، نوزاد ممکن است بخواهد چیزی را بمکد. می توانید از پستانک استفاده کنید.

مشاهده انواع پستانک و شیشه شیر نوزاد

۲) خستگی

بر خلاف بیشتر بزرگسالان، نوزادانی که بیش از حد دست و پا می زنند یا در یک مهمانی در بغل افراد مختلف چرخیده اند. در هنگام خواب کلافه می شوند.

در صورت تمایل می توانید مقاله بغل کردن نوزاد را مطالعه کنید.

راه چاره این است که آنان را قنداق کنیم. آنها را به راحتی در پتو بپیچید و فقط سر و گردن آن بیرون باشد. به تقلید از رحم مادر . یا با کالسکه به پیاده روی بروید. یا کودک خود را روی صندلی ماشین ببندید: لرزش خودرو ممکن است باعث شود خستگی و کوفتگی از بدن کودک خارج شود.

مشاهده قنداق نوزاد

۳) آلرژی

مادر شیرده ممکن است آنچه را که می خورد از طریق شیر مادر منتقل کند. این موضوع قطعا بر نوزاد نیز تاثیر می گذارد. و اگر تکرار شود ممکن باعث بروز حساسیت و آلرژی های مختلف در او شود.

اگر فکر می کنید کودک شما آلرژی غذایی دارد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. در صورت شیردهی ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به مدت یک هفته از خوردن یک ماده غذایی (به عنوان مثال شیر یا تخم مرغ) دست بکشید تا ببیند آیا ضعف کودک شما کاهش می یابد یا خیر. اگر از شیرخشک استفاده می کنید، از پزشک خود در مورد تغییر فرمول دیگر سوال کنید.

گاهی نیز ممکن است نوزاد شما بدون هیچ دلیل مشخصی ساعت ها گریه کند و هیچ گونه نتوانید او را آرام کنید. اصطلاحا می گویند بچه قولنج کرده است یا اینکه دچار کولیک شده است.

۴) نیاز به تعویض پوشک

اگر کودک شما پوشک مرطوب یا آلوده داشته باشد ممکن است بیقراری کند. در مقاله تعویض پوشک نوزاد در این باره بیشتر بخوانید.

مشاهده لوازم تعویض نوزاد

۵) خوب نبودن حال نوزاد

اگر کودک شما حال خوبی ندارد، احتمالاً او با لحنی متفاوت از دیگر لحظه ها که شما به آن عادت کرده اید گریه می کند. ممکن است ضعیف تر، سریع تر ، مداوم یا پرتحرک باشد. اگر او معمولاً زیاد گریه می کند اما به طور غیرمعمولی ساکت شده است، این ممکن است نشانه ای از خوب نبودن او باشد. دندان درآوردن همچنین ممکن است باعث ناراحتی کودک شما بیش از حد معمول شود. نوزادان اغلب در هفته قبل از رویش دندان جدید تحریک پذیر و بی قرار هستند.

کولیک یا قولنج در نوزادان چیست؟

کولیک یک اختلال جسمی یا بیماری نیست. بلکه به سادگی به دوره های طولانی گریه غیرقابل توضیح اشاره دارد . این وضعیت تا حدودی ذهنی است و اینکه “متوسط” یا “بیش از حد” گریه کودک شما ممکن است به میزان تحمل شما بستگی داشته باشد. اما بسیاری از پزشکان از توصیف “قانون سه” استفاده می کنند: نوزادان سالم که بیش از سه ساعت در روز ، بیش از سه روز در هفته و بیش از سه هفته گریه می کنند، ممکن است قولنج داشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش صحیح شستن و استریل شیشه شیر نوزاد

چه زمانی کولیک شروع و پایان می یابد؟

کولیک از حدود ۲ تا ۳ هفتگی شروع می شود. کودک مبتلا به قولنج غالباً از ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه شب بدون توقف گریه می کند. دقیقاً زمانی است که شما به عنوان والدین نیز احساس خستگی می کنید . به یاد داشته باشید که این مرحله برای همیشه ادامه نخواهد داشت. قولنج معمولاً در حدود ۶ تا ۸ هفته به اوج خود می رسد و سپس به آرامی از بین می رود و در حدود ۳ تا ۴ ماهگی کاملا از بین می رود .

علائم کولیک در نوزادان:

چک لیست علائم کولیک شامل شروع ناگهانی “گریه بی وقفه” با شدت و سرو صدای بالا و همچنان غیر قابل تسکین است. علائم دیگر شامل بزرگ شدن معده، خارج شدن گاز از حد معمول و کشیدن پاها است.

چه تفاوتی بین گریه طبیعی و قولنج وجود دارد؟

گریه طبیعی و ناله ها معمولاً به یک نیاز (تغذیه، بغل شدن و تعویض پوشک و غیره) ختم می شوند و در طول شبانه روز الگوی خاصی ندارند. البته برخی نوزادان معمولاً با نوازش، نگه داشتن یا تکان خوردن آرام می شوند. اما نوزادان کولیکی دچار طلسم گریه های بی امان می شوند که پس از تسکین دادن متوقف نمی شوند. بعبارتی بی وقفه گریه می کنند. “کولیک همان نوع گریه ایی نیست که بگوید ” من گرسنه ام “،” من کثیف هستم “یا” خسته ام “.

چه عواملی باعث کولیک در نوزادان می شود؟

کولیک نشانه بیمار بودن نوزاد شما نیست، اگرچه مواردی مانند ریفلاکس، آلرژی غذایی و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند باعث تشدید و گریه بیشتر شود. ولی نشانه این نیست که کودک شما شکم درد دارد، اگرچه نحوه لبخند زدن، فشردن بدن، قوس کمر، کشیدن پاها به سمت بالا و جیغ زدن تا زمانی که کبود شود می تواند اینگونه به نظر برسد.

اینکه چه چیزی باعث قولنج می شود و چرا بعضی از نوزادان آن را تجربه می کنند و بعضی دیگر آن را تجربه نمی کنند، همچنان یک راز است. اما در کل چند نظریه وجود دارد:

  • تحریک بیش از حد:

برخی از پزشکان قولنج را یک مرحله طبیعی رشد می دانند زیرا نوزادان با تمام احساسات و تجربیات مختلف ناشی از زندگی خارج از رحم سازگار می شوند. و به یک دفعه با دنیای واقعی روبرو میشود. و میزان تحرک او نسبت به زمانی که در رحم مادر بوده است افزایش می یابد.

  • مسائل گوارشی:

برخی از نوزادان در طول گریه های خود از بزرگ شدن معده یا افزایش گاز معده رنج می برند، به طوری که برخی از متخصصان معتقدند که درد گاز باعث فریاد می شود. گاز بیش از حد می تواند ناشی از عدم تحمل لاکتوز ، آلرژی به شیر یا غذاهای تولید کننده گاز باشد که از شیر مادر سبب می شود، مانند کافئین، آجیل یا برخی از سبزیجات. ریفلاکس اسید نوزادان همچنین ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

  • اضطراب منتقل شده از مادر:

اینکه مادر تا پایان روز دچار استرس و اضطراب باشد امر غیر معمول نیست. برخی از کارشناسان بر این باورند که اضطراب مداوم مادر نوزاد را نیزتحت فشار قرار می دهد.
بر اساس این تئوری ، این عدم تعادل به طور طبیعی وقتی نوزادان شروع به تولید ملاتونین می کنند ، عضلات روده را شل می کند ، برطرف می شود. نوزادان ملاتونین فراوانی را از مادر در رحم دریافت می کنند ، اما میزان آن پس از تولد کاهش می یابد تا جایی که کودک در ۳ تا ۴ ماهگی شروع به تولید آن می کند – جالب اینجاست که تقریباً در همان زمان از بین رفتن قولنج معمول است. دکتر وایزبلوث می گوید: “این فرضیه باید به مادران اطمینان دهد که باعث قولنج نشده اند.” ” این گناه را از شما می گیرد که مرتکب کار اشتباهی شده اید و قادر به آرامش کودک نیستید.”

علت گریه های شدید نوزاد کولیک است یا چیز دیگری؟

گریه مداوم همیشه به قولنج اشاره نمی کند. کودک شما ممکن است یک بیماری پزشکی زمینه ای (مانند یبوست، آلرژی، ریفلاکس، فتق یا عفونت ادراری ) داشته باشد که باید تشخیص داده شود .
مهم: اگر نوزاد بعد از ۴ ماه هنوز شدیدا گریه می کند، وجود یکی از موراد زیر حتمی است.

  • یبوست:

یکی از علل گریه شدید نوزاد می تواند یبوست باشد. یبوست ممکن است نوزاد شما را کلافه کند زیرا او سخت در تلاش برای از دفع مدفوع است. خیلی نگران نباشید بررسی کنید که چند ساعت یا چند روز از آخرین پوشک کثیف او گذشته است.

  • آلرژی به پروتئین شیر:

اگر در حال تغذیه نوزاد با شیر خشک هستید، یا اگر از شیرخودتان استفاده می کنید، ممکن است آلرژی در شیر بوجود آید. و دو تا چهار هفته پس از تولد کودک به اوج خود رسد. نوزادانی که از آن رنج می برند به طور معمول در مدفوع خود مخاط یا رگه های قرمز دارند و بسیار گریه می کنند. همچنین ممکن است در هرجای صورت و بدنشان بثورات پوستی و قرمزی دیده شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قنداق کردن نوزاد

برای اطلاعات بیشتر مقاله مراحل تهیه شیر خشک را مطالعه کنید.

  • ریفلاکس معده :

ریفلاکس ممکن است در برخی از گریه های تسلی ناپذیر نقش داشته باشد. ریفلاکس در نوزادان تقریباً شایع است . تا زمانی که ریفلاکس شدید نباشد، اقدامات محافظه کارانه ای مانند نگه داشتن کودک به مدت ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا و نخواباندن او کارساز است.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم؟

اگر گریه کودک شما بی وقفه است، بدون شک شما قبلاً چندین مرتبه با متخصص اطفال تماس داشته اید. حتی اگر قولنج امری طبیعی است، اما این چیزی نیست که شما در مورد آن ساکت باشید.

زمانی که به غیر از سر و صدا و گریه، علائم هشدار دهنده دیگری مانند استفراغ مکرر ، تب ، مدفوع شل یا خونی ، افزایش وزن و تغذیه ضعیف ، اگزما و بی حالی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. توصیه می شود که دفترچه ای یادداشت داشته باشید و در آن تعداد دفعات گریه، خواب، غذا خوردن و دفع ادرار و مدفوع کودک را ثبت کنید. هرگونه مشکل در تغذیه یا ریفلاکس معده ممکن است به شما کمک کند که آیا الگویی برای گریه نوزاد وجود دارد یا خیر.

تاثیر کولیک نوزاد بر زندگی والدین

کولیک یا قولنج اگرچه به خودی خود مضر نیست، اما می تواند اثرات خود را بر زندگی روزانه والدین بگذارد. مخصوصا والدینی که فرزند اولشان است. کولیک یا گریه های بی دلیل نوزاد واقعا اعصاب خردکن است، اما به یاد داشته باشید که موقتی نیز است.

سندرم کودک لرزان چیست؟

سندرم کودک متزلزل، زمانی است که مغز کودک در اثر آزار جسمی آسیب می بیند. بیشتر موارد زمانی اتفاق می افتد که والدین یا سرپرست نوزاد گریان در حالی که عصبانی یا ناامید شده است، نوزاد گریان را شدیدا تکان می دهند. این آسیب ها می توانند باعث آسیب دائمی مغز یا مرگ شوند.

اخطار: هیچ کس به هر دلیلی نباید هرگز نوزاد را شدیداً تکان دهد.

لرزش شدید نوزاد دلیل اصلی مرگ و میر نوزاد است و همچنین می تواند منجر به آسیب مغزی، عقب ماندگی ذهنی، تشنج یا کوری شود

خوب است بدانید که هیچ دو نوزادی یکسان نیستند، اما ممکن است این واقعیت همچنان شما را آزار دهد که می شنوید سایر والدین درباره آرام بودن نوزادشان صحبت می کنند یا اینکه نوزاد تازه متولد شده آنها در طول شب با آرامش می خوابد. سعی کنید از مقایسه و انتظارات بیخود خودداری کنید، زیرا این امر می تواند در شما احساسات منفی ایجاد کند.

لازم نیست کامل باشید. فرزندپروری کمالگرایی نیست. حضور کامل و توجه به نوزاد، به ویژه نوزاد گریان ، ۲۴ ساعته غیرممکن است. نگران نباشید و در عوض، سعی کنید آرام باشید و از مواقعی که کودک شما گریه نمی کند لذت ببرید.

توصیه برای تسکین نوزاد گریان

اگر به نظر می رسد که کودک شما “بی دلیل” گریه می کند، متخصص اطفال به والدین توصیه می کند که از   Five S استفاده کنند و رفلکس آرام بخش کودک شما را فعال می کند. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  1.  ابتدا نوزاد خود را در قنداق بپیچید تا احساس امنیت کند
  2. سپس کودک خود را در آغوش بگیرید تا به پهلو یا شکم دراز بکشد. اما همیشه هنگام خواب آنها را به پشت بگذارید
  3. صدای سفید” ایجاد کنید که صداهای دیگر را خفه می کند. مانند: جارو برقی، سشوار مو، پنکه یا خشک کن لباس.
  4. سواری و یا هر نوع حرکتی موزون ایجاد کنید. به عنوان مثال، نوزاد خود را سوار کالسکه یا اتومبیل کنید.
  5. بگذارید کودک شما چیزی مانند پستانک را بخورد.

نکاتی برای آرامش نوزاد

به یاد داشته باشید که نوزادان موجوداتی احساسی هستند و از همان روزهای اول زندگی نوزاد، او احساس خوشبختی، غم، شادی و عصبانیت را تجربه می کند. اگر به هر دلیلی در پاسخگویی به نوزاد خود مشکل دارید، نوزاد شما این علائم را دریافت می کند. تصور کنید، اگر همسر یا پدر و مادرتان نسبت به سیگنال ها یا تلاشهایتان برای برقراری ارتباط بی پاسخ باشند، چه احساسی خواهید داشت؟ فکر کردن در مورد نوزاد خود به عنوان فردی با شخصیت منحصر به فرد ممکن است، تفسیر و پاسخ گریه های او را آسان تر کند.

مانترا پیدا کنید. مانترا صدا، کلمه یا عبارتی است که اغلب بارها و بارها گفته می شود تا راحتی و الهام بخشی را برایتان فراهم کند. یک مانترا می تواند به ایجاد چشم انداز، راحتی و انرژی برای ادامه کار کمک کند. برخی از مثالها می توانند این موارد باشند:

فقط نفس بکشید” ، “این کار سخت است، اما قابل انجام است” و “همه خوب خواهند بود.

نقاط عطف برای کودک گریان

اگر نوزاد شما چالش هایی دارد (مانند گریه مداوم ، سر و صدا یا عدم پاسخگویی) که مانع از ارتباط عاطفی می شود، پیوند و دلبستگی ممکن است دچار مشکل شود. نقاط عطف زیر می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت دلبستگی کودک خود را تشخیص دهید.

نقطه عطف ۱: توجه و تنظیم (تولد تا سه ماهگی)

توجه و تنظیم همزمان با هم هستند، زیرا نوزادی که نمی تواند آرام شود (و سیستم عصبی خود را تنظیم می کند) قادر به توجه و تعامل با شما نخواهد بود.

نوزاد شما دوره هایی دارد که آرام است (گریه نمی کند)، توجه (خوابیده نیست) و به چهره علاقه نشان می دهد، اما لزوماً در این مرحله با شما درگیر نمی شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کلاه فرم دهنده سر نوزاد؛ خرید، مزایا، معایب و روش استفاده

شما ناخودآگاه از نوزاد خود پیروی می کنید. هنگامی که نوزادتان به شما توجه می کند، شما با صدای آرامش بخش و حالت های صورت بازیگوشانه به او پاسخ می دهید. وقتی کودک شما نگاهش را دور می کند، شما نیز همین کار را می کنید.

نقطه عطف ۲: شادی مشترک (سه تا شش ماه)

اشتراک شادی با نوزاد ارتباطی را بین تجربیات حسی (چیزهایی که کودک شما می بیند، می شنود و احساس می کند) و تعامل ایمن و دوست داشتنی با شخص دیگر برقرار می کند.

نوزاد شما به دنبال تعامل با شما است و در مبادله رفت و برگشت حرکات، لبخندها، صداها و حرکت شرکت می کند. نوزاد شما احتمالاً نیاز به وقفه های مکرر در تعامل دارد.

شما همچنان اجازه می دهید نوزاد شما مبادله را هدایت کند. وقتی کودک شما می خواهد تعامل داشته باشد، شما با فعالیتی بازیگوشانه به او پاسخ می دهید. اگر کودک شما می خواهد کمی استراحت کند، سرعت خود را کم می کنید.

نقطه عطف ۳: ارتباط برقرار کنید و ارتباط بگیرید (چهار تا ۱۰ ماه)

در مرحله سوم، میزان تعامل کودک با شما پیچیده تر می شود. کودک شما برای دعوت شما به بازی و نشان دادن نیازها و خواسته ها، از طیف فزاینده ای از صداها، حالات چهره و حرکات چشمان گشاد، صدای خنده، اشاره) استفاده می کند. شما همچنان به تماشای سیگنال ها، حرکات و حالات کودک خود ادامه می دهید و پاسخ های خود را با این نشانه ها تنظیم می کنید. باید بیشتر متوجه ارتباطات رفت و برگشت باشید.

نقطه عطف ۴: حرکات و حل مسئله (۱۰ تا ۱۸ ماه)

مهارت های حرکتی جدید کودک شما – روروک مخصوص بچه ها، خزیدن، اشاره و شاید راه رفتن – باید ارتباط بهتری با شما داشته باشد.

کودک شما شروع به ترکیب مهارت های حرکتی و غیرکلامی خود با نیاز به حل مشکلات می کند. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما به چیزی دور از دسترس اشاره کند یا هنگام گرسنگی به سمت صندلی بلند بخزد.

شما همچنان به نشانه های کودک خود پاسخ می دهید و از کلمات، حالات چهره و حرکات شخصی خود برای تأیید شنیدن پیام ها به کودک خود استفاده می کنید.

قولنج نوزادی یا کولیک نوزادی یکی از مهم ترین دلایل گریه نوزاد

کولیک اصطلاحی عمومی برای نوزادانی است که بیش از سه روز در هفته بیش از سه ساعت در روز گریه می کنند. علت کولیک که از هر پنج نوزاد یک نفر را درگیر می کند، مشخص نیست. برخی از متخصصان فکر می کنند که کولیک ممکن است به رشد سیستم روده نوزا ، مربوط به ریفلاکس اسید (GERD) یا آلرژی غذایی مرتبط باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کولیک نوزاد را مطالعه کنید.

والدین نوزادان مبتلا به قولنج غالباً می گویند که نوزادان به نظر عصبانی یا درد دارند، گاز می گیرند یا سعی دارند بدون موفقیت به دستشویی بروند. سایر ویژگی های کودک مبتلا به قولنج:

  •  گریه های بلند پر از عصبانیت
  • گریه ناگهانی، از هیچ جا شروع می شود، و بدون هیچ دلیل مشخصی
  •  بدنی سفت و سخت یا سفت، اغلب مشت های گره کرده
  • پاها خم شده

زمان قولنج

قولنج غالباً از دو هفته پس از بدو تولد نوزاد شروع می شود، حدود شش هفته از موعد مقرر به اوج خود می رسد و به طور کلی در ۱۲ تا ۱۴ هفتگی کودک (یا چهار ماه از تاریخ تولد) به پایان می رسد. ممکن است گریه کودک شما به تدریج از مرز شش هفته خارج شود.

در مورد کولیک چه باید کرد

متخصصان اطفال ممکن است دارو و قطره های خوراکی تجویز کنند، اما اغلب پزشکان به والدین می گویند “فقط صبور باشید”، زیرا قولنج مضر نیست و خود به خود از بین می رود. البته ممکن است این جمله برای پدر و مادرها غیر قابل درک باشد. بنابراین از پزشک خود بخواهید که احتمال آلرژی غذایی یا ریفلاکس اسید (GERD) را در نظر بگیرد. اگر شیرده هستید، می توانید رژیم خود را تنظیم کنید و ببینید آیا این بر گریه کودک شما تأثیر می گذارد یا خیر.

کولیک زمانی است که نوزادان بدون دلیل مشخصی گریه می کنند و تسویه آنها تقریباً غیرممکن است. اگر فکر می کنید کودک شما مبتلا به قولنج است ، بهتر است از پزشک عمومی یا متخصص اطفال معاینه کنید تا علل پزشکی گریه را رد کنید.

اگر تمایل دارد در مورد کولیک بیشتر بدانید مقاله کولیک نوزاد را مطالعه کنید.

در کل نوزاد شما ممکن است در هفته های اولیه به طور طبیعی بسیار گریه کند. گریه در حدود دو ماهگی به اوج خود می رسد و معمولاً پس از آن آرام می شود. اما در این بین، احتمالاً شما و همسرتان گاهی اوقات احساس استرس و ناراحتی خواهید کرد. اگر او در برابر هر تلاشی برای آرام کردنش مقاومت می کند، ممکن است احساس ناامیدی کنید .اما به یاد داشته باشید که شما دلیل گریه او نیستید.

سخن پایانی

ما در کارینو کیدز سعیمان بر این بوده که علاوه بر راهنمای خرید سیسمونی، مطالبی را برای شما والدین عزیز آماده کنیم تا با آگاهی بیشتر بتوانید از نوزاد خود مراقبت کنید. امیدوارم مطلب علت گریه های نوزاد هم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. نظرات و سوالات خود را در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *