مکیدن انگشت در نوزادان: بررسی دلایل و راهکارهای ترک آن

انگشت مکیدن نوزاد

یکی دیگر از دغدغه‌های مشترک اکثر والدین، مکیدن انگشت در نوزاد است. این اتفاق بسیار رایج است و شاید بتوان گفت که چنین چیزی را می‌توان در بسیاری از نوزادان مشاهده کرد. اما خب باز هم با این حال، خیلی از مادران نگران این هستند که مبادا این عادت در کودک بماند و همیشگی شود، یا اینکه به رشد دندان‌ها و فک و لثه آسیبی وارد کند.

البته این نگرانی‌ها در بیشتر موارد بی‌جا و بی‌مورد است؛ اما خب از جهاتی می‌تواند کاملا به جا هم باشد. در ادامه این مقاله از «کارینو کیدز» می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا انگشت مکیدن نوزاد طبیعی است؟ یا عارضه‌ای است که باید از آن ممانعت به عمل آورد؟ به علاوه نگاهی به دلایل و راهکارهای ترک آن نیز خواهیم داشت. این موضوع نیز یکی از مهم‌ترین دانستنی های نوزاد تازه متولد شده است، پس پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انگشت مکیدن نوزادان

انگشت مکیدن، در زبان انگلیسی «Thumb Sucking» نامیده می‌شود. چنان که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، انگشت مکیدن در نوزادان، کاملا طبیعی است و اصولا جای هیچگونه نگرانی ندارد. نوزادان تازه متولد شده، معمولا تا چند ماه رفتارهای غریزی بسیار را از خود نشان می‌دهند و مکیدن انگشت نیز درست یکی از همان‌هاست.

نوزاد تازه متولد شده، ذاتا با این توانایی متولد شده است تا بمکد؛ به عبارت دیگر، مکیدن در طبیت نوزاد است و راهی است که می‌تواند خودش را با آن و البته از طریق سینه مادر، سیر نماید. حتی اگر به هنگام سونوگرافی نیز دقت کرده باشید، کودک حتی زمانی که در رحم مادر قرار دارد نیز انگشت خود را می‌مکد. پس مشاهده دست خوردن نوزاد، به خصوص در چند ماه اول بعد از تولد، کاملا عادی است.

جدیدترین لباس های نوزادیخرید لباس نوزادی

لباس نوزاد و کودک

ست تیشرت نخی و شلوارک جین

۳۶۵,۰۰۰ تومان
35% تخفیف

لباس دوتکه و سه تکه

لباس نوزادی طرح ملوانی

۵۸,۰۰۰ تومان

لباس دوتکه و سه تکه

پلیور کرک دار جلو دکمه

۲۱۰,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدل star

۲۴۵,۰۰۰ تومان
20% تخفیف

بادی نوزاد

زیر دکمه آستین کوتاه آدمک سفید

۱۳۲,۵۰۰ تومان
21% تخفیف
۱۳۰,۵۰۰ تومان

لباس نوزاد و کودک

ست بلوز نخی و بیلر

۳۵۰,۰۰۰ تومان
9% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

لباس 3 تکه پنبه مدل DOG

۲۳۱,۰۰۰ تومان

دلایل مکیدن انگشت در نوزادان

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، انگشت مکیدن نوزاد امری است کاملا عادی و طبیعی. حتی برخی از متخصصان اینطور اعتقاد دارند که مکیدن انگشت، بخشی از فرایند رشد است. نوزاد در این حالت، معمولا انگشت شست خود را می‌مکد؛ مکیدن انگشت شست در نوزاد بیشتر از انگشتان دیگر است، زیرا که مکیدن آن راحت‌تر بوده و به نوعی، در دسترس‌تر است.

از جمله چند علت مکیدن انگشت شست توسط نوزاد، می‌تواند به این دلایل اشاره کرد:

  • عکس‌العملی طبیعی و غریزی است که حتی قبل از به دنیا آمدن آغاز شده است.
  • مکیدن انگشت در نوزاد، به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد و خواب راحتی برایشان رقم می‌زند.
  • مکیدن انگشت، نیاز نوزاد به مکیدن را ارضا می‌کند. گاها بعد از سیر شدن، نوزاد هنوز به مکیدن نیاز دارد، مکیدن انگشت می‌تواند این نیاز را رفع نماید.

انگشت مکیدن نوزاد در چه سنی رخ می‌دهد؟

اگر کنجکاور هستید که بدانید مکیدن انگشت شست معمولاً تا چه سنی طول می کشد، باید در جواب بگوییم که به صورت معمول، مکیدن انگشت در نوزاد، از همان بدو تولد آغاز و در 6 الی 7 ماهگی، به طور خود به خود متوقف می‌شود. گاها اما ممکن است این رفتار، تا 2 الی 4 سالگی نیز ادامه پیدا کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
لیست وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان

بسیاری از والدین در سنین 3 یا 4 ماهگی، بیشتر از هر زمان دیگر نگران این موضوع هستند و اینطور فکر می‌کنند که این عادت انگشت مکیدن نوزاد، دیگر بیش از اندازه ادامه پیدا کرده است. اما در کما خونسردی، باید اینطور در جواب بگوییم که انگشت خوردن نوزاد سه ماهه، امری است کاملا طبیعی و همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، هیچ جای نگرانی نخواهد داشت.

به همین منوال، خیلی از والدین نگران علت انگشت خوردن نوزاد چهار ماهه خود نیز هستند و مدام از متخصصان جویا می‌شوند که آیا ضرری متوجه فرزندشان خواهد بود یا نه. در جواب این دل نگرانی نیز درست مثل مورد پیشین، باید بگوییم انگشت خوردن نوزاد چهار ماهه نیز کاملا عادی است. این عادت حداکثر تا 7 ماهگی بر سر نوزاد خواهد ماند و بعد از آن رفع خواهد شد.

چه زمانی باید جلوی انگشت خوردن نوزاد را گرفت؟

چنان که در بخش قبلی ذکر کردیم، مکیدن انگشت در نوزادان، نهایتا تا 7 ماهگی متوقف می‌شود. این عمل مکیدن گاها ممکن است تا 4 سالگی نیز ادامه پیدا کند که خب مانعی ندارد، طبیعی است و آسیبی را به دنبال نخواهد داشت.

اما سوال اینجاست که چه زمانی مکیدن انگشت نوزاد مشکل ساز است؟ در جواب، اینطور می‌گوییم که اگر انگشت مکیدن نوزاد بعد از 4 سالگی و به خصوص بعد از 5 سالگی نیز ادامه پیدا کند، آنگاه لازم است که مداخله کنیم و این عادت را از سر کودک بیندازیم.

به طور کلی، باور متخصصان اینطور است که تا قبل از رشد دندان‌های دائمی، انگشت مکیدن چندان جدی نیست، اما بعد از این دوره، مکیدن می‌تواند تاثیر منفی در رشد کام، لثه و دندان‌ها گذاشته و باعث بروز ناهنجاری‌های مختلف در این نواحی شود.

اگر خیلی نگران ماندگاری این عادت در فرزند خود هستید، پزشکان و متخصصان اینطور پیشنهاد می‌کنند که ترک عادت انگشت مکیدن نوزاد را از سن 3 سالگی، به صورت آرام آرام و با استفاده از روش‌های مختلف، آغاز نمایید. در ادامه مقاله، راهکارهای ترک انگشت مکیدن نوزاد را نیز ذکر خواهیم کرد.

انگشت مکیدن نوزاد نشانه چیست؟

بدون شک، اکنون به خوبی می‌دانید که دست خوردن نوزاد نشانه چیست. حال می‌دانید که این عمل در نوزاد تازه متولد شده، تا سن 6 الی 7 ماهگی، کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. به علاوه بخشی از فرایند رشد نیز به حساب آمده و نشانه این است که نوزاد در حال کشف اندام خود است.

انگشت مکیدن نوزاد

انگشت خوردن نوزاد، می‌تواند از مواد زیر نشان داشته باشد:

  • تا قبل از 7 ماهگی طبیعی است، اما نوزاد معمولا آن را برای احساس آرامش و امنیت انجام می‌دهد.
  • انگشت مکیدن، می‌تواند نشانه‌ای از ترس، بی‌قراری و یا ناامنی باشد؛ به خصوص در 2 الی 4 سالگی.
  • گاها مکیدن انگشت، می‌تواند نشانه گرسنگی و یا خواب آلودگی نیز باشد.
  • در سنین بالاتر، انگشت مکیدن ارتباط مستقیم با استرس و ترس و نگرانی دارد.
  • حتی انگشت مکیدن در بزرگسالان نیز می‌تواند نشانه آسیب‌های دوران کودکی، ترس‌ها و استرس‌ها و مشکلات باقی مانده در ضمیر ناخودآگاه او باشد.

یکی از راهکارها ایجاد حس امنیت در نوزاد، بغل کردن اوست. اما آیا می‌دانستید که بغل کردن نوزاد نیز باید به شکل اصولی انجام گیرد؟ برای این موضوع، ما مطالعه مقاله «بغل کردن نوزاد» را به شما توصیه می‌کنیم.

عوارض و معایب انگشت مکیدن نوزاد

انگشت مکیدن نوزاد می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. عوارض انگشت مکیدن نوزاد، معمولا بعد از 5 سالگی بروز پیدا خواهد کرد و اگر بعد از این سن نیز ادامه پیدا کنند، ممکن است موارد زیر، گریبان‌گیر کودک شوند:

  • بروز ناهنجاری در دهان، دندان و لثه
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سکسکه نوزاد چه دلایلی دارد و برای رفع آن باید چه کرد؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن داشتیم، یکی از عوارض مکیدن انگشت در نوزاد، می‌تواند رشد نادرست لثه، کام و دندان‌ها باشد. البته این موضوع برای دندان‌های شیری چندان مشکلی به وجود نخواهد آورد، مهم این است که قبل از شروع رشد دندان‌های دائمی، این رفتار متوقف شود.

  • عفونت و یا بیماری

نوزاد و به خصوص کودکان، کنجکاو و بازیگوش هستند و به هر چیزی دست می‌زنند. همین باعث می‌شود که دست آن‌ها در اکثر مواقع آلوده باشد. با مکیدن انگشت، این آلودگی از راه دهان وارد بدن شدن و در نهایت می‌تواند به بروز انواع بیماری‌ها شود.

  • تغییر در شیوه صحبت کردن

تغییر در نوع و نحوه حرف زدن نیز یکی دیگر از عوارض انگشت مکیدن نوزادان است. اگر مکیدن انگشت بیش از اندازه ادامه پیدا کند، نوع حرف زدن کودک نیز تغییر خواهد کرد. در این موارد اصطلاحا صحبت کردن کودک نوک زبانی می‌شود. درمان این عارضه ممکن است بسیار سخت باشد و در سنین مدرسه، بر اعتماد به نفس کودک تاثیر منفی داشته باشد.

9% تخفیف

لباس نوزاد و کودک

لباس 3 تکه پنبه مدل DOG

۲۳۱,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدل star

۲۴۵,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

سرهمی و کلاه مدلCar

۲۴۵,۰۰۰ تومان
۱,۱۶۰,۰۰۰ تومان

ست بیمارستانی و نوزادی

ست ۵ تکه نوزادی گود مارک مدل Bear family

۵۹۶,۰۰۰ تومان

سرهمی نوزاد

ست ۸ تکه little duck مدل R111

۴۵۶,۰۰۰ تومان
۹۴۵,۰۰۰ تومان

مزایای مکیدن انگشت در نوزادان

انگشت مکیدن نوزاد هرچند که در صورت طولانی شدن، بیشتر عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت، اما در سنین پایین‌تر، می‌تواند مزایایی را نیز هم برای کودک و هم برای والدین، به همراه داشته باشد.

از جمله چند مزیت مکیدن انگشت شست نوزاد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکیدن انگشت، مصداق خوردن پستانک است و تا حدودی همان نتایج را به همراه دارد.
  • مکیدن انگشت در نوزاد، برای او احساس آرامش، امنیت و رفع خستگی را به همراه دارد.
  • مکیدن انگشت، نوزاد را تا حدودی از مادر بی‌تیاز می‌کند و در مواقع بی‌قراری، نوزاد می‌تواند با مکیدن انگشت، خودش را آرام کند.

البته بعضی اوقات، والدین سعی می‌کنند که مکیدن پستانک جایگزین مکیدن انگشت شود. در چنین حالتی باید گفت که چندان تفاوتی ایجاد نخواهد شد؛ به جز آنکه ترک دادن این عادت و قطع استفاده از پستانک، تا حدودی راحت‌تر از مکیدن انگشت خواهد بود.

اگر قصد دارید برای ترک مکیدن انگشت در نوزاد از پستانک استفاده کنید، باید بگوییم که انتخاب پستانک هم اصول مربوط به خودش را دارد. ما مطالعه مقاله «راهنمای خرید پستانک نوزاد» را برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم.

راهکارهای ترک مکیدن انگشت در نوزادان

محتوای این مقاله، ذکر عوارض مکیدن انگشت شست توسط نوزاد و روش های ترک آن بود؛ حال نوبت آن است که به راهکارهای ترک این رفتار در نوزادان و کودکان نیز نگاهی داشته باشیم. ترک دادن این عادت در نوزادان و کودکان، ممکن است گاها سخت و طولانی باشد، اما غیر ممکن نیست. در این میان، والدین تنها باید صبور باشند و در طول مسیر، از مشاوره افراد متخصص نیز بهره بگیرند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
همۀ آن چیزی که باید درباره بند ناف نوزاد بدانید

راهکارهای ترک مکیدن انگشت در نوزادان

از جمله راهکارهای ترک مکیدن انگشت در نوزادان، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیدا کردن علت انگشت مکیدن

اولین قدم برای ترک انگشت مکیدن در نوزاد، این است که ببینید نوزاد به چه علت این کار را انجام می‌دهد. زمانی که نوزاد و یا کودک شروع به مکیدن کرد، به شرایط موجود در محیط و یا وقایع قبل آن دقت کنید. بعد از مدت علت مکیدن را پیدا متوجه خواهید شد.

  • در نظر گرفتن سن

به هنگام درمان انگشت مکیدن نوزاد، لازم است که به سن و سال او نیز توجه کنیم. قبل از چهار یا پنج سالگی، انگشت مکیدن می‌تواند نشانه گرسنگی یا خواب آلودگی نوزاد باشد. اما بعد از این سن، احتمالا علت آن به دلایل دیگری همچون ترس، استرس و یا ناامنی خواهد بود.

  • دقت به نحوه انگشت مکیدن

بعد موارد بالا، نحوه انگشت مکیدن نوزاد نیز مهم است. اگر نوزاد یا کودک صرفا انگشت را در دهان قرار می‌دهد، چندان جای نگرانی وجود نخواهد داشت و ترک آن راحت است. اما در عوض اگر کودک انگشت را ولع و با شدت می‌مکد، باید به شکل جدی‌تر ترک آن را پیگیری نمود.

  • نادیده گرفتن انگشت مکیدن

یکی از بهترین راهکارهای ترک انگشت مکیدن در کودکان، این است که این رفتار را به کل نادیده بگیرید. هر اندازه که بیشتر وسواس نشان دهید، این رفتار بیشتر در کودک تحریک می‌شود؛ به نوعی کودک با حساسیت بیشتر شما، راه لجبازی را در پیش می‌گیرد. بهتر است که در این موارد، از فشار وارد کردن به کودک خود برای ترک این رفتار، خودداری نمایید.

  • رفع نیاز نوزاد یا کودک

همانطور که اشاره کردیم، از راهکارهای ترک انگشت مکیدن در نوزاد این است که به خوبی علت آن را کشف کنیم. بعد از اینکه علت را کشف کردیم، بهتر است در صدد رفع آن برآییم. اگر نوزاد گرسنه است، او را سیر کنیم؛ اگر خوابش می‌آید، او ار بخوابانیم، اگر نیاز به امنیت و آرامش دارد، آن‌ها را برایش فراهم کنیم. با این کار، انگشت مکیدن نیز به مرور متوقف خواهد شد.

  • سرگرم کردن نوزاد یا کودک

از دیگر راه های ترک انگشت مکیدن در نوزاد یا کودک، آن است که به هنگام مشاهده این رفتار، به نوعی حواسش را پرت کنیم. این کار را به راحتی می‌توان با سرگرم کردن و جایگزین کردن کارهای دیگر، تحقق بخشید.

  • پوشاندن انگشت و یا استفاده مواد بد مزه

پوشاندن انگشت شست یا هر انگشتی که نوزاد یا کودک آن می‌بندد نیز، از دیگر راهکارهای ترک این عادت است. به علاوه، برای این منظور از موادی مثل لاک تلخ، سرکه و یا آبلیمو نیز می‌توان استفاده کرد. گرچه لازم است بدانید که این راهکارها، چندان اثربخش نخواهند بود.

  • حرف زدن با کودک

اگر انگشت مکیدن تا سنین بالاتر از 4 سالگی ادامه پیدا کرد، حرف زدن با او می‌تواند یکی از راه‌حل‌های ترک این رفتار باشد. برای این منظور، می‌توانید با کودک خود دوستانه و به زبان خودش صحبت کنید، عواقب کار را برایش توضیح دهید و سعی کنید که انگشت مکیدن را از سرش بیندازید.

حرف از لاک تلخ نوزاد به میان آمد؛ باید بدانید که بعضی از والدین این ماده را در همان زمان سیسمونی خریداری می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که برای سیسمونی چه باید خرید، ما بدون شک مطالعه مقاله جامع «راهنمای خرید سیسمونی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

20% تخفیف

ساک لوازم نوزاد

ساک لوازم نوزاد سه تکه مان تریسور مدل MSF121

۵۲۵,۰۰۰ تومان
20% تخفیف

ساک لوازم نوزاد

ساک لوازم نوزاد سه تکه مان تریسور مدل MSF122

۵۲۵,۰۰۰ تومان

گردش و سفر

کوله پشتی لوازم نوزاد مدل DIYAKO

۹۰۵,۰۰۰ تومان

سوالات متداول

آیا انگشت مکیدن نوزاد طبیعی است؟

بله، انگشت مکیدن نوزاد امری است غریزی و کاملا طبیعی. حتی نوزاد زمانی که در شکم مادر هست نیز، انگشت خود را می‌مکد.

انگشت مکیدن نوزاد تا چه سنی ادامه دارد؟

این رفتار از بدو تولد وجود داشته و در 6 الی 7 ماهگی متوقف می‌شود. گاها ممکن است تا 2 الی 4 سالگی نیز ادامه یابد.

علت انگشت مکیدن نوزاد چیست؟

انگشت مکیدن نوزاد در سنین پایین طبیعی است، می‌تواند نشانه گرسنگی یا خواب آلودگی باشد. اما در سنین بالاتر، می‌تواند نشانه ترس، استرس و یا ناامنی باشد.

از چه زمانی باید برای ترک انگشت مکیدن نوزاد تلاش کرد؟

اگر انگشت مکیدن کودک بعد از 4 سالگی و به خصوص بعد از 5 سالگی ادامه پیدا کرد، باید برای ترک دادن کودک، به صورت جدی اقدام نمود.

عوارض انگشت مکیدن نوزاد چیست؟

اگر انگشت مکیدن نوزاد تا بعد از 5 سالگی نیز ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌ها در کام، لثه و دندان‌ها شود. به علاوه ممکن است آثار روانی نیز به جای داشته باشد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

‫4 نظر ارسال شده در “مکیدن انگشت در نوزادان: بررسی دلایل و راهکارهای ترک آن

  1. ساناز وطنی :

    من هم یه سوال دارم. چند وقتیه که دخترم خیلی دستش رو میکنه توی دهنش. نمیدونم، حس می‌کنم شاید بخاطر دندونش باشه. به نظر شما میتونه به این علت باشه انگشت مکیدنش؟؟؟

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      درود دوست عزیز. بله امکانش هست. گاها به دلیل خارش لثه به هنگام جوانه زدن دندان، کودکان عادت دارند که به مکیدن انگشتان خود روی بیاورند. با دقت دهانش را بررسی کنید.

  2. maryam :

    من به دلایلی مجبور شدم پارسال دخترم رو از شیر بگیرم. از اون موقع می‌بینم گه گداری انگشت می‌مکه. به نظرتون باید این عادتو از سرش بندازم؟ یا صبر کنم؟ دخترم تازه دو سالش شده.

    • پشتیبانی کارینو کیدز :

      سلام دوست عزیز. علت این رفتار، جدا شدن از سینه مادر و از دست دادن آن حس امنیت و آرامش شیر خوردن است. توصیه می‌شود که با پزشک مشورت کنید و نیازش را به این موضوع، به شیوه‌های دیگری رفع نمایید.این کار را می‌توانید به کمک یک قاشق چای خوری و به آرامی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *